Damen Mangalia: Șantierul uitat de autorități?
Șantierul Damen Shipyard Mangalia a cunoscut o scădere dramatică a numărului de angajați, de la 10.000, inclusiv subcontractori, la doar 1.000 de angajați. Acest lucru a fost acompaniat de datorii către creditori și restanțe salariale. Conflictul dintre acționarii acestui șantier, statul român și investitorul olandez Damen Shipyard, se împarte în două direcții: procesul prin care olandezii cer despăgubiri și ieșirea din afacere, respectiv suspiciuni că partea olandeză ar fi deturnat fonduri, ceea ce a condus la insolvența actuală.
Damen Shipyard se confruntă cu probleme și în Olanda, însă acest aspect nu ar trebui să influențeze situația din România. Statul român are datoria de a găsi rapid soluții pentru reluarea producției de nave la un șantier considerat obiectiv strategic de interes național. În prezent, odată cu anunțarea falimentului în 2024, mii de oameni sunt în șomaj tehnic de un an, iar halele de producție sunt în conservare.
Sindicatul Liber Navalistul a anunțat un protest la Ministerul Economiei pe 24 septembrie, invocând restanțele salariale și lipsa de reacție a statului român, care este acționar majoritar prin SN 2 Mai. Laurențiu Gobeajă, liderul sindicatului, a declarat că situația șantierului este gravă și nu este recentă. De peste un an, societatea este în insolvență, având datorii de peste 200 de milioane de euro, cea mai mare parte fiind datorii către Damen, firma-mamă.
Gobeajă a menționat suspiciuni legate de un raport ANAF privind prețurile de transfer din cadrul grupului Damen, subliniind că cel puțin 55 de milioane de euro nu se justifică. De asemenea, a criticat gestionarea de către statul român, care nu a avut control operațional și managerial, cedându-l în schimbul cesionării a 2% din acțiuni.
Politicienii de la putere în 2018, inclusiv premierul și ministrul Economiei, au promis naționalizarea șantierului, dar controlul a rămas în mâinile Damen, care a deținut managementul. În cei șapte ani de când Damen a preluat șantierul, nu s-au înregistrat profituri, iar statul român a fost lipsit de adevăratul control asupra afacerii.
În ultima perioadă, Ministerul Apărării Naționale a declarat că nu a identificat fondurile necesare pentru proiectele de corvete, iar Damen a transmis o notificare de reziliere a contractului cu statul român. Gobeajă a subliniat frustrările față de indiferența actualului ministru al Economiei și a menționat că un investitor interesat și-a exprimat intenția de a prelua șantierul cu condiția încheierii contractului cu Damen.
Sindicatul a adresat apeluri către Administrația Prezidențială, CSAT și Guvern, dar nu a primit răspunsuri clare. Deși șantierul a fost declarat obiectiv strategic de interes național, nu există o preocupare reală din partea autorităților pentru a rezolva situația critică a Damen Mangalia.