Rudele victimelor tragediei Air India acționează în instanță gigantii Boeing și Honeywell
Familiile a patru pasageri care au murit în urma prăbușirii avionului Air India din iunie au intentat un proces în SUA împotriva producătorului de avioane Boeing și a producătorului de piese pentru aeronave Honeywell, acuzând companiile de neglijență. Procesul susține că întrerupătoarele de alimentare cu combustibil defecte au cauzat accidentul și acuză companiile că nu au acționat, deși erau conștiente de riscurile designului aeronavei.
Boeingul 787 al companiei Air India, care se îndrepta spre Gatwick, Londra, s-a prăbușit la scurt timp după decolarea de pe Ahmedabad, ucigând 260 de persoane. Întrerupătoarele de alimentare cu combustibil au devenit un punct de interes pentru anchetatori, după ce o investigație preliminară a arătat că alimentarea cu combustibil a motoarelor a fost întreruptă imediat după decolare.
Administrația Federală a Aviației din SUA (FAA) a declarat anterior că întrerupătoarele de alimentare cu combustibil din avioanele Boeing sunt sigure. Producătorul american de avioane nu a comentat cazul, făcând referire la raportul de investigație preliminară al Biroului de Investigare a Accidentelor de Aviație (AAIB) din India.
Procesul afirmă că atât Boeing, cât și Honeywell erau conștiente de riscurile unui accident încă din momentul dezvoltării și comercializării modelului 787 Dreamliner și a componentelor sale. A fost citat un aviz FAA din 2018 care recomanda, dar nu obliga, operatorii să inspecteze mecanismul de blocare al comutatoarelor de combustibil pentru a preveni mișcarea accidentală a acestora.
În cazul zborului 171 al Air India, comutatorul a fost mutat din poziția „funcționare” în poziția „închidere”, ceea ce a dus la pierderea tracțiunii necesare pentru propulsarea avionului, conform raportului de investigație preliminară al AAIB. Familiile victimelor au declarat că acest lucru a echivalat cu un „defect” de proiectare care a permis întreruperea accidentală a alimentării cu combustibil.
De asemenea, companiile nu au avertizat operatorii aerieni cu privire la necesitatea inspecției și reparației acestor comutatoare și nu au furnizat piese de schimb pentru a permite clienților lor să le instaleze. Boeing și Honeywell au fost acuzate că „au stat cu mâinile în sân” în spatele unui aviz care recomanda doar inspectarea comutatoarelor.
Un raport mai detaliat al accidentului este așteptat pentru anul 2026, iar în urma prăbușirii avionului, un total de 229 de pasageri, 12 membri ai echipajului de cabină și 19 persoane la sol au pierit.