Scumpirile impactează vânzările din restaurante
Românii stau mai mult în casă din cauza scumpirilor, iar trei sferturi dintre ei afirmă că au redus ieșirile în oraș după creșterea prețurilor. Proprietarii de restaurante se confruntă cu îngrijorări, deoarece clienții sunt puțini, iar comenzile au scăzut. Un patron de local a menționat că a avut clienți care au comandat doar o limonadă pe care au împărțit-o.
Conform unui studiu recent, maxim 150 de lei de persoană sunt dispuși să cheltuie românii pentru o ieșire la restaurant. Trei din 10 români ies o dată pe lună sau chiar mai rar în oraș din cauza prețurilor ridicate. O clientă a declarat că prețurile au crescut cu aproximativ 20% față de acum 3-4 luni și că a început să iasă mai rar, maximum de două ori pe lună. O tânără a menționat că, de obicei, cheltuie între 150 și 200 de lei, inclusiv pentru mâncarea copilului, iar o limonadă pentru acesta costă cel puțin 30 de lei.
Aproape jumătate dintre români se uită întâi la prețuri când intră într-un restaurant, iar pe locul doi se află calitatea mâncării, conform datelor unei platforme de rezervări online. Peste jumătate dintre români cheltuie între 70 și 150 de lei de persoană pentru o masă în oraș, iar 22% dintre respondenți au un buget de maxim 70 de lei pentru o ieșire.
Tinerii ies cel mai des la restaurant, dar sunt și cei mai atenți la prețuri, în timp ce adulții rămân fideli restaurantelor pentru vizite ocazionale. Un proprietar de restaurant a relatat că un cuplu de vârstnici a comandat o limonadă pe care au împărțit-o în două pahare. Acesta a subliniat că oamenii nu mai au bani și deși doresc să socializeze, veniturile foarte mici îi determină să comande foarte puțin. Aproape jumătate dintre români afirmă că, în cazul în care ar fi nevoiți să facă economii, prima dată ar renunța la mesele în oraș.