51 de ani de la deschiderea Transfăgărășanului
CNAIR celebrează, sâmbătă, 51 de ani de la inaugurarea DN 7 C – Transfăgărăşan, considerat „vârf al ingineriei româneşti”. Realizarea drumului a fost extrem de dificilă, iar 40 de persoane şi-au pierdut viaţa pe durata construcţiei. Altitudinea maximă la care se află şoseaua depăşeşte 2.000 de metri, ceea ce face ca circulaţia să fie interzisă pe o perioadă lungă din an din cauza zăpezii. CNAIR plănuieşte modernizarea drumului pentru a permite o perioadă extinsă de circulaţie anuală.
„Astăzi, 20 septembrie 2025, marcăm 51 de ani de la inaugurarea oficială a Transfăgărăşanului (DN 7C), unul dintre cele mai spectaculoase proiecte de infrastructură realizate în România 100%, un vârf al ingineriei româneşti. La 51 de ani de la inaugurare aducem un omagiu celor care l-au conceput, l-au construit şi l-au păstrat în funcţiune până astăzi”, au transmis reprezentanţii CNAIR. Directorul companiei, Cristian Pistol, a declarat că „Transfăgărăşanul este una din dovezile incontestabile ale performanţelor ingineriei româneşti”.
Finalizat în anul 1974, după 4 ani de eforturi intense, acest drum montan are o lungime de 91 km şi o altitudine maximă de 2042 metri. „Este şi astăzi o dovadă clară a îndemânării şi determinării celor care au avut viziunea de a străbate Munţii Făgăraş cu o şosea unică în Europa”, adaugă CNAIR. Aproximativ 40 de vieţi omeneşti au fost pierdute în timpul construcţiei, un tribut adus unei lucrări care astăzi impresionează întreaga lume.
Construcţia drumului a fost încredinţată Trupelor de Geniu, conduse de Generalul Locotenent Vasile Slicariu, iar execuţia efectivă a fost realizată de Regimentele 1 Geniu de la Râmnicu Vâlcea şi 52 Geniu de la Alba Iulia, sub comanda Colonelului Nicolae Mazilu.
Detalii tehnice
Lungimea totală a drumului este de 91 km, împărţiţi astfel: 40 km terasamente din pământ, 21 km terasamente din material stâncos şi 30 km de lărgire a drumului existent. Lăţimea părţii carosabile este de 6 metri, cu lăţimea platformei de 8 metri. Partea carosabilă este acoperită cu îmbrăcăminte asfaltică.
Traseul are 800 de curbe în plan orizontal, iar serpentinele însumează o lungime totală de 5432 metri, cu raze minime de 15 metri. Declivităţile variază între 6% şi 8% pe o distanţă de 23,293 km, iar altitudinea maximă atinge 2.040 metri. Sunt cinci tuneluri cu o lungime totală de 1226,10 metri, cel mai lung măsurând 878 metri.
Pe întreg traseul s-au executat terasamente în volum de 3,8 milioane metri cubi din pământ şi stâncă, zidărie în volum de 290 de mii metri cubi pe o lungime de 8036 metri, 28 de poduri şi viaducte, 515 podeţe, 80 km de parapete şi 1108 metri de copertine.
În prezent, CNAIR are în vedere modernizarea drumului pentru a spori siguranţa şi atractivitatea turistică a zonei, inclusiv amenajarea parcărilor şi construcţia unor zone de tip „viewpoint”.