Moscova cedează cerințelor Delhi pentru a deschide calea achiziției a 84 de avioane Su-57 de către India
India ar putea accepta oferta Rusiei pentru avioanele Su-57, în contextul relațiilor tensionate cu SUA și concesiilor făcute de Kremlin. Aceasta vine după retragerea Indiei din 2018 din programul de dezvoltare comună, când nu a considerat Su-57 un „adevărat avion de generația a cincea”, conform informațiilor publicate de Defense Express.
Detalii recente indică faptul că India analizează achiziția a până la 84 de avioane, incluzând două escadrile construite în fabrică și alte trei până la cinci asamblate local. Ministerul Apărării din India ia în considerare această opțiune.
Moscova este dispusă să accepte toate condițiile Delhiului, inclusiv transferul întregii tehnologii, a motoarelor și a codului sursă. Industria aviatică rusă propune, de asemenea, integrarea tuturor armelor aeriene ale Indiei. Această afacere este extrem de atractivă pentru Rusia, care are nevoie de fonduri pentru a-și finanța și extinde capacitățile în contextul războiului din Ucraina.
În același timp, India abordează acordul cu prudență, evaluând fezabilitatea producției și livrării la timp a avioanelor Su-57E. O preocupare majoră o constituie sancțiunile, pe care Rusia a învățat să le evite, dar care au dus la probleme cu operațiunile avioanelor Su-30MKI.
Momentul ales de ruși este strategic, având în vedere că New Delhi se confruntă cu presiuni economice și politice din partea SUA, precum și provocări operaționale. Avioanele MiG-21, de exemplu, ajung la finalul duratei de viață, creând un deficit în numărul de avioane de vânătoare.
Această situație a fost menită să fie rezolvată de avioanele Tejas, produse local, dar programul se confruntă cu întârzieri semnificative din cauza problemelor legate de furnizarea motoarelor. În plus, avionul AMCA de generația a cincea al Indiei este încă în fază de dezvoltare, cu intrarea în serviciu prevăzută pentru începutul anilor 2030, o dată care ar putea fi amânată din cauza particularităților industriei locale de apărare.
Deși Su-57 nu se ridică la nivelul avionului american F-35 sau al avionului chinezesc J-20, el rămâne o amenințare serioasă pentru multe avioane de generația a patra. Chiar și cu toate problemele, Su-57 este produs, iar fondurile suplimentare din contractul indian ar putea ajuta la remedierea deficiențelor sale.