Ciocolata din Dubai provoacă o explozie a prețurilor la fistic
O ciocolată artizanală din Dubai, umplută cu cremă de fistic, a câștigat popularitate pe TikTok, ceea ce a dus la o creștere globală a cererii și la o penurie de fistic în principalele țări producătoare, precum SUA și Iran. O tabletă de ciocolată umplută cu o cremă verde de fistic a devenit extrem de populară după ce o serie de clipuri video au fost distribuite pe platforma de social media, prima filmare având peste 120 de milioane de vizualizări, conform unor surse de specialitate.
Ca rezultat al acestei popularități, s-a creat o penurie internațională de sâmburi de fistic, ingredientul esențial în compoziția ciocolatei. Prețurile sâmburilor de fistic au crescut de la 7,65 dolari la 10,30 dolari pe liră, potrivit unui reprezentant al unei companii de comerț cu nuci. De asemenea, fisticul devenise deja greu de găsit din cauza unei recolte slabe în SUA, principalul exportator mondial. Deși recolta a fost mai mică decât de obicei, calitatea a fost superioară, iar majoritatea producției a fost vândută sub formă de nuci întregi, cu coajă, ceea ce a dus la o lipsă suplimentară de sâmburi.
În perioada recentă, producătorii iranieni au exportat cu 40% mai mult fistic către Emiratele Arabe Unite în cele șase luni până în martie, comparativ cu aceeași perioadă din anul anterior. Febra ciocolatei din Dubai își are originea într-o tabletă care combină ciocolată cu lapte, aluat crocant cunoscut sub numele de kataifi și o umplutură de cremă de fistic. Produsul, creat de un ciocolatier emiratez, a primit numele „Can’t Get Knafeh of It”, un joc de cuvinte inspirat de desertul arab tradițional kanafeh.
Alți producători de ciocolată de top, precum Läderach și Lindt, au reacționat rapid, lansând propriile produse cu fistic, însă se confruntă cu dificultăți în a satisface cererea internațională. Cererea pentru aceste batoane a luat industria prin surprindere, având în vedere că popularitatea lor a crescut brusc, fiind acum vizibile în fiecare magazin de colț.