Tesla amână introducerea în SUA a unui Model Y mai accesibil
Tesla intenţionează să lanseze o versiune accesibilă a celui mai bine vândut SUV electric al său, Model Y, produs în SUA, însă lansarea producţiei a fost amânată, conform unor surse familiare cu planurile companiei. Această întârziere survine în contextul promisiunii Tesla de a lansa vehicule electrice mai accesibile în prima jumătate a anului, ceea ce ar putea reprezenta un impuls binevenit pentru a contracara scăderea vânzărilor.
Producţia versiunii low-cost a Model Y, cunoscută intern sub denumirea „E41”, ar urma să înceapă în SUA, dar cu o întârziere de câteva luni faţă de planul iniţial. Noile estimări indică un debut al producţiei între trimestrul al treilea al acestui an şi începutul lui 2026. Două surse au menţionat că Tesla vizează producţia a 250.000 de unităţi Model Y accesibil în SUA în 2026. Acelaşi model este planificat şi pentru producţie ulterioară în China şi Europa.
Întârzierea producţiei în SUA şi obiectivul de producţie nu au fost cunoscute până acum. Tesla urmează să-şi anunţe rezultatele financiare marţi, iar planurile pentru noile modele sunt printre cele mai aşteptate informaţii de către investitori şi fani. Versiunile mai ieftine ale vehiculelor Tesla sunt aşteptate de mult timp, în speranţa că vor atrage noi categorii de clienţi şi vor inversa tendinţa de scădere a vânzărilor şi a cotei de piaţă.
Între timp, Tesla a introdus o versiune restilizată a Modelului Y, cu modificări de design interior şi exterior. Varianta Long Range AWD costă aproximativ 49.000 de dolari în SUA, înainte de aplicarea creditului fiscal federal de 7.500 dolari. În ceea ce priveşte versiunea E41, se preconizează că va fi lansată în China în 2026, fiind mai mică şi cu 20% mai ieftină de produs decât versiunea actualizată a Modelului Y.
Compania nu a oferit detalii privind amânarea producţiei Modelului Y accesibil, obiectivele de producţie şi alte informaţii relevante. Pe 2 ianuarie, Tesla a raportat prima scădere anuală a livrărilor, iar analiştii se aşteaptă la o nouă scădere şi în 2025, cauzată de deteriorarea imaginii brandului din cauza asocierii lui Elon Musk cu anumite figuri politice.
Un alt obstacol major pentru Tesla este faptul că actuala gamă de modele începe să îmbătrânească, iar compania nu are încă pe piaţă un vehicul cu adevărat accesibil. Musk a promis anterior o platformă EV de generaţie nouă, cu modele începând de la 25.000 de dolari, dar a renunţat la aceasta în favoarea dezvoltării robotaxiului.
Industria auto se confruntă cu riscuri suplimentare legate de creşterea preţurilor şi perturbările lanţurilor de aprovizionare, iar Tesla a crescut ponderea furnizorilor din America de Nord pentru mai multe modele în ultimii doi ani, ceea ce ar reduce expunerea Modelului E41 la tarifele impuse pe vehiculele şi piesele auto importate. Recent, compania a suspendat planurile de a aduce componente din China pentru modelele Cybercab şi camionul Semi din cauza noilor taxe vamale.