„Slangul englezesc”: Limbajul captivant al tinerilor moderni
„Slang-ul englezesc” a devenit forma preferată de comunicare a tinerilor. Limbajul generației Z s-a schimbat mult față de cel cu care erau obișnuiți părinții sau profesorii lor. Odată cu noile trenduri au apărut și noi termeni, pe care adolescenții îi folosesc zilnic. Printre aceștia se numără „NPC”, „lowkey”, „slay” sau „cringe”.
Un exemplu din viața cotidiană este discuția dintre doi tineri de liceu: „- Ia uite-l pe ăsta ce NPC e! Vezi?! – Da, e poza prea cringe.”
Generația Z folosește „Slang-ul englezesc” ca a doua limbă, aducând în vorbirea de zi cu zi vocabularul folosit online, inclusiv abrevieri. Jurnalistul Ioana Carpen observă că „termni precum „Cf”, „cringe” sau „YOLO” sunt adesea folosiți în limbajul adolescenților”.
Vocabularul tinerilor este îmbogățit cu expresii precum „lowkey”, „slay”, „ghost”, „ești NPC” sau „ce flex”. Un tânăr explică: „Lowkey înseamnă puțin așa probabil, hickey, în jocuri folosim good game, gg, brb adică be right back.”
O adolescentă adaugă: „În general, folosim ghost-uit, care înseamnă să ignorăm pe cineva prin mesaje. Sau cringe, care înseamnă să nu-ți placă neapărat ce zice cineva.”
Doi tineri din limbajul lor curent spun: „Mai spunem legit, când ceva este real sau NPC, când o persoană pur și simplu nu are personalitatea ei, e ca un robot.” Aceste expresii pot părea ciudate sau fără sens pentru mulți adulți, care le resping, considerând că tinerii „strică” limba.
O femeie recunoaște: „Bineînțeles că nu avem cum să înțelegem.” Întrebată despre termenii „rizz” și „slay”, aceasta concluzionează: „Ăsta e trendul! Și noi le aveam pe ale noastre.” O altă doamnă subliniază: ”Ei (n.red. adolescenții de azi) sunt mai altfel decât noi, poate că sunt mai isteți, mai documentați.”
Adolescenții folosesc termenii chiar și în testele primite la școală. Profesorul de limba și literatura română, Cătălin Zaman, afirmă: „Elevii folosesc și în viața de zi cu zi aceste prescurtări, ca urmare firească a faptului că ei dialoghează, în primul rând, în mediul virtual și aduc și în sala de clasă. Am observat chiar și în lucrări, câteodată.”
Georgiana Turtureanu, diriginte la o clasă de liceu, completează: „Aceasta este evoluția în era digitală, însă au o comunicare mult mai rapidă care include anacolut, tautologie.”
Specialiștii spun că motivul pentru care adolescenții folosesc acești termeni este integrarea socială, ce presupune nevoia de apartenență la un grup mai larg și deosebirea de celelalte generații, inclusiv printr-un limbaj inedit.

