China respinge livrările de avioane Boeing din SUA
China a trimis înapoi în SUA două avioane Boeing pregătite pentru livrare către companii chineze, iar o a treia aeronavă este deja în proces de returnare, a declarat Kelly Ortberg, directorul executiv al companiei. Măsura survine în contextul intensificării tensiunilor comerciale dintre cele două mari puteri economice.
Ortberg a menționat că alte 50 de aeronave erau programate să fie livrate în China în acest an, însă clienții chinezi au anunțat că nu le vor mai primi. Statele Unite au impus tarife de 145% pe importurile din China, iar Beijingul a răspuns cu taxe de 125% pe produsele americane. În acest climat tensionat, Ortberg a subliniat că „China a încetat, de fapt, să mai primească livrările de aeronave din cauza contextului tarifar”.
Boeing este cel mai mare exportator american, cu 70% din vânzările de avioane comerciale realizate în afara SUA. În urma deciziei Chinei, compania caută acum soluții pentru cele 41 de avioane deja construite, dar nelivrate. Ortberg a explicat că „există o cerere mare din partea altor companii aeriene”. De asemenea, alte nouă aeronave care nu au intrat încă în producție ar putea fi redirecționate. „Nu vom continua să construim avioane pentru clienți care nu le vor primi”, a mai adăugat el.
Ortberg a precizat că Boeing este în contact zilnic cu administrația Trump în legătură cu acest conflict comercial, menționând că discuțiile au loc fie cu secretari de cabinet, fie chiar cu președintele. Oficialii americani își exprimă optimismul, iar secretarul Trezoreriei, Scott Bessent, a declarat că există „o oportunitate incredibilă” pentru un acord comercial major, dacă China va reduce dependența de exporturile manufacturate.
Impactul acestei situații nu se limitează la China. Ortberg a explicat că și alte verigi din lanțul de aprovizionare Boeing sunt afectate, în special în Japonia și Italia, unde au fost introduse tarife universale de 10%. Boeing a raportat pierderi mai mici în primul trimestru al anului, pe fondul unei producții ușor crescute. În 2024, compania a fost afectată de mai multe crize și de o grevă masivă a circa 30.000 de muncitori din fabricile americane.
Planurile pentru 2025 includ creșterea producției modelului 737 MAX la 38 de unități pe lună, o mișcare esențială într-o piață globală imprevizibilă.