România a deschis 140 de kilometri de autostradă în 2024
Lungimea autostrăzilor din România a crescut cu 140 de kilometri în 2024, conform datelor publicate de Institutul Național de Statistică (INS). Aceasta vine în contextul în care rețeaua de drumuri publice totaliza 86.847 km, din care 17.994 km (20,7%) erau drumuri naționale, 35.091 km (40,4%) drumuri județene și 33.762 km (38,9%) drumuri comunale.
Din punct de vedere al tipului de acoperământ, structura rețelei de drumuri publice se prezenta astfel: 51,5% (44.752 km) erau drumuri modernizate, 23,7% (20.563 km) drumuri cu îmbrăcăminți ușoare rutiere și 24,8% (21.532 km) drumuri pietruite și de pământ. În ceea ce privește starea tehnică, 25,7% din lungimea drumurilor modernizate și 37,7% din lungimea drumurilor cu îmbrăcăminți ușoare rutiere aveau durata de serviciu depășită.
Referitor la drumurile naționale, 6.189 km (34,4%) erau drumuri internaționale, 1.137 km (6,3%) autostrăzi și 121 km (0,7%) drumuri expres. Din punct de vedere al numărului de benzi de circulație, 2.323 km (12,9%) erau drumuri cu 4 benzi, 314 km (1,7%) drumuri cu 3 benzi și 39 km (0,2%) drumuri cu 6 benzi.
Lungimea drumurilor județene cuprindea în proporție de 52,7% drumuri modernizate, iar 33,3% dintre drumurile comunale erau drumuri pietruite. La 31 decembrie 2024, lungimea liniilor de cale ferată de folosință publică în exploatare era de 10.611 km, din care 10.515 km (99,1%) erau linii cu ecartament normal, 91 km (0,9%) linii cu ecartament larg și 5 km linii cu ecartament îngust. Densitatea liniilor la 1.000 km pătrați teritoriu era de 44,5 la mie, cu densități cele mai mari înregistrate în regiunea București-Ilfov (206,3 la mie), regiunea Vest (60 la mie), regiunea Nord-Vest (47,8 la mie) și regiunea Sud-Muntenia (43,8 la mie).
Lungimea căilor principale era de 5.961 km, reprezentând 56,2% din lungimea simplă a liniilor de cale ferată în exploatare.