De ce Belgia preferă asamblarea avioanelor F-35A în Italia, în loc să le importe din SUA?
Belgia a comandat treizeci și patru de avioane de vânătoare-bombardament F-35A de la Lockheed-Martin, având în vedere planurile nucleare ale NATO. Forțele aeriene belgiene trebuie să dispună de avioane capabile să transporte bombe nucleare tactice B-61, conform principiului dual-key stabilit cu Statele Unite.
Recent, ministrul belgian al apărării, Theo Francken, a pus sub semnul întrebării „durabilitatea” umbrelei nucleare oferite de SUA. El a subliniat că, în eventualitatea în care președintele american ar decide să retragă armele nucleare din Europa, Belgia ar trebui să se adapteze, menționând că Franța este singura țară din Uniunea Europeană care dispune de arme nucleare. În acest context, Francken a sugerat că Belgia ar putea fi nevoită să colaboreze cu Franța, Italia sau Germania pentru securitatea sa nucleară, indicând că Germania ar putea lansa un program nuclear propriu.
În ciuda acestor incertitudini, Belgia afirmă că va avea nevoie de avioanele F-35A. Cu toate acestea, numărul de aeronave comandate este considerat insuficient. În 2020, s-a discutat despre achiziționarea a încă paisprezece avioane pentru a respecta angajamentele față de NATO, dar din cauza unei lipse de creștere a cheltuielilor militare, nu s-au plasat comenzi suplimentare.
Guvernul de coaliție „Arizona” a anunțat intenția de a crește bugetul apărării belgiene la 2% din PIB, față de 1,3% în iunie, ceea ce ar permite achiziționarea unui număr mai mare de avioane F-35A.
În acest context, Francken a exprimat dorința ca avioanele să fie asamblate în Italia, la Cameri, unde Leonardo și Lockheed-Martin au deschis o fabrică de asamblare dedicată F-35 în 2013. El a menționat că această decizie ar putea crea locuri de muncă în Europa.
În prezent, nu este clar dacă F-35 construite în Europa pot fi considerate o achiziție europeană, deși Comisia Europeană a stabilit cerințe pentru ca țările membre să poată împrumuta mai mulți bani pentru apărare.
Acesta nu este primul caz în care se discută despre asamblarea avioanelor F-35 în Europa. De exemplu, douăzeci și patru din cele treizeci și șase de F-35A comandate de Elveția vor fi asamblate la Cameri, iar primele opt vor fi asamblate la Fort Worth, Texas. În 2022, oficialii elvețieni au explicat că se caută clarificări pentru a stabili dacă asamblarea finală a altor patru aeronave ar putea avea loc în Elveția, în cadrul unui proiect de compensare.