Nissan își ajustează previziunile în sens negativ: pierderi masive anticipate, cu impact asupra bilanțului Renault
Noua conducere a Nissan a anunțat o revizuire semnificativă a previziunilor pentru anul fiscal 2024, care se va încheia pe 31 martie, a cărui rezultate finale vor fi publicate în luna mai. Vânzările mai mici decât estimările inițiale și o scădere drastică a profitului operațional, cauzate de creșterea costurilor de restructurare și, în ciuda unei ușoare creșteri a veniturilor, au fost raportate de companie.
Nissan a publicat raportul de vânzări, indicând un volum livrat de 3,29 milioane de vehicule pentru întreg anul fiscal, mai mic decât estimările inițiale din ianuarie. Aceasta reprezintă o scădere de 4,3% față de anul anterior, cu un declin de 3,4% în luna martie. Vânzările au scăzut atât în Japonia (460.868 unități, -4,8%), cât și pe piețele internaționale (2,83 milioane unități, -4,2%). În Europa, Nissan a raportat o scădere de 3%, cu 351.000 de vehicule vândute, în timp ce America de Nord a fost singura piață cu creștere, înregistrând 1,3 milioane unități și +3,3% față de anul anterior. Pe de altă parte, China a înregistrat un declin semnificativ de -18,6%, cu 650.675 vehicule vândute, reprezentând o scădere de 150.000 unități comparativ cu anul anterior.
În urma acestor rezultate, conducerea Nissan, condusă de CEO-ul Ivan Espinosa, a anunțat că veniturile pentru anul fiscal recent încheiat vor fi de 12.600 miliarde yeni (aproximativ 88 miliarde euro), cu 100 de miliarde yeni mai puțin decât estimările anterioare. Espinosa a declarat: „Facem pasul prudent de a ne revizui perspectivele pe întregul an, reflectând o revizuire amănunțită a performanței noastre și a valorii contabile a activelor de producție.” Compania se așteaptă la o pierdere netă semnificativă, estimată între 700 și 750 miliarde yeni (aproximativ 5 miliarde euro), comparativ cu 80 de miliarde yeni prevăzute anterior.
Cauza principală a acestor perspective financiare revizuite se bazează pe o revizuire amănunțită a activelor de producție, rezultând în deprecieri de peste 500 de miliarde yeni în America de Nord, America Latină, Europa și Japonia. Costurile de restructurare sunt estimate să depășească 60 de miliarde yeni, în cadrul măsurilor de redresare. În ciuda pierderii anticipate, Nissan susține că se află într-o poziție solidă de numerar, așteptându-se să încheie anul fiscal 2024 cu un numerar net de 1,498 trilioane de yeni. Compania dispune de 2,2 trilioane de yeni în numerar și echivalente de numerar, alături de 1,2 trilioane de yeni în împrumuturi acordate companiilor de finanțare a vânzărilor, totalizând 3,4 trilioane de yeni în lichiditate disponibilă.
Nissan se așteaptă să finalizeze anul fiscal 2024 cu 1,9 trilioane de yeni în datorii auto, stabil față de anul precedent. Pierderea anticipată va avea un impact semnificativ asupra bilanțului Renault, care deține aproape 40% din Nissan, atât direct (17%), cât și indirect, prin trustul Natixis SA, cel mai mare acționar al Nissan.