MAI aduce clarificări privind sistemul E-Sigur
Ministerul Afacerilor Interne a oferit, joi, noi precizări cu privire la Sistemul E-Sigur și utilizarea camerelor de monitorizare a traficului. Instituția a subliniat că OUG supusă dezbaterii publice stabilește cadrul legal prin care imaginile transmise de camerele din trafic sunt folosite pentru identificarea abaterilor și generarea de procese-verbale digitale. Este prevăzută o etapă suplimentară pentru conectarea camerelor instalate de autoritățile locale, care trebuie omologate și testate înainte de a fi integrate în sistemul național, pentru a evita erorile care ar putea duce la anularea proceselor-verbale în instanță.
Oficialii MAI au comunicat că Sistemul E-Sigur nu este blocat, ci se află în etapa de integrare și omogenizare tehnică. „Implementarea unui sistem național nu se reduce la simpla existență a unor camere video. Așa cum monitorul nu este calculatorul, camera nu este sistemul E-Sigur”, au declarat oficialii.
Conform acestora, E-Sigur implică: infrastructură națională de procesare video, algoritmi ANPR și module de analiză automată, fluxuri securizate de date, audit tehnic și metadate certificate, conectări cu bazele de date ale MAI, comunicare cu proprietarul și/sau contravenientul, arhitectură unică pentru toate UAT-urile. Ministerul a precizat că autoritățile locale au instalat echipamente extrem de diverse, cu standarde și tehnologii diferite, iar procesul de omogenizare, testare și certificare este în desfășurare.
MAI poate valida conectarea camerelor doar după ce acestea îndeplinesc cerințe stricte privind acuratețea datelor, securitatea cibernetică, auditarea tehnică și compatibilitatea cu hub-ul MAI. Proiectul de OUG inițiat de ministrul Cătălin Predoiu reprezintă fundamentul care permite funcționarea completă a sistemului. Cadrul legislativ actual permite doar un volum limitat de procesări automate, fiecare fiind validată individual de polițist, ceea ce impune realizarea multor operațiuni manual.
Proiectul de OUG permite procesarea automată a abaterilor într-un volum masiv, digitalizând complet interacțiunea dintre polițist, proprietar și contravenient, eliminând dublarea corespondenței și definind cadrul probatoriului digital. MAI a subliniat că, pentru prima dată în România, sancționarea automată devine posibilă la scară largă. Fluxul „Camera → Agent constatator” este bine conturat juridic, iar E-Sigur întărește acest proces prin digitalizarea fluxului „Agent constatator → Proprietar → Contravenient”.
Acest sistem permite un volum mare de procesări, rapiditate procedurală și un grad ridicat de acuratețe probatorie. Optimizările propuse sunt esențiale pentru utilizarea eficientă a resurselor Poliției Rutiere, permițând personalului să se concentreze pe misiuni care nu pot fi realizate prin tehnologie, cum ar fi testarea consumului de alcool și droguri.
MAI a menționat că aplică legea conform procedurilor tehnice și responsabilităților legale, nu în funcție de presiunile politice. Comunicatul a evidențiat că presiunile publice pentru „accelerare” nu țin cont de necesitatea de a asigura garanții tehnice solide și verificări riguroase. Un sistem lansat neomologat ar genera erori și ar compromite încrederea publicului.
Începând din ianuarie 2025, au fost procesate peste 30.000 de abateri folosind infrastructura de aproximativ 700 de camere operative. MAI a subliniat că E-Sigur permite, pentru prima dată, realizarea unui flux probatoriu complet digital, care include captura evenimentului, identificarea automată prin ANPR, asocierea cu proprietarul din baza de înmatriculări, minuta digitală a constatării și procesul-verbal generat electronic.
Acest sistem este conform standardelor europene utilizate în Franța, Olanda, Belgia sau Regatul Unit. Proiectul E-Sigur se află în prezent în procedură de transparență decizională și include observațiile transmise de Asociația Municipiilor din România. Consultarea publică este deschisă încă 10 zile pentru ca toate instituțiile și cetățenii să poată contribui.
Ministrul de Interne, Cătălin Predoiu, a anunțat că sistemul E-Sigur va fi extins, urmând să se colecteze imagini de la toate camerele montate de autoritățile locale și cele trimise de șoferii din trafic. El a subliniat că nu este vorba de „Big Brother”, ci de un scut digital de protecție și siguranță, menționând că un procent din amenzile achitate va fi direcționat către educația rutieră și mentenanța sistemelor tehnice.

