Intriga luxului chinezesc pe TikTok
Majoritatea produselor de lux ale marilor designeri din lume sunt fabricate în China, nu în Europa, susțin producători chinezi pe rețelele sociale. Producători de genți din China au provocat o adevărată agitație pe TikTok, afirmând că branduri celebre precum Gucci, Prada, Louis Vuitton și Dior își fabrică gențile în China, iar apoi le trimit în Europa pentru a fi ștampilate cu eticheta „made in Italy”.
Un artizan pe nume Wang Sen a declarat într-un videoclip acum șters că 80% dintre gențile de lux sunt produse în China. El a adăugat: „Unii spun că atâta timp cât există o etichetă ‘made in China’, acea geantă nu poate fi de calitate… însă, de fapt, mai mult de 80% dintre gențile de lux din lume sunt fabricate în China.” Wang a subliniat că brandurile de lux nu recunosc că iau genți aproape finalizate din fabricile din China, le duc în țările lor pentru a face doar ambalarea și adăugarea logo-ului, astfel încât gențile ajung în buticurile lor ca fiind „făcute în Italia”. Ulterior, sute de alte videoclipuri cu afirmații similare au fost postate de alți producători.
Realitatea producției de lux
Bily Dimoski, directorul agenției globale de modă Deepwear, a explicat că părți ale obiectelor de lux sunt fabricate în Asia și în alte țări, dar nu și produsul finit. „Deși China este un jucător important în producția globală, afirmația că 80% dintre bunurile de lux sunt fabricate acolo simplifică excesiv un lanț de aprovizionare mult mai complex”, a spus ea. Dimoski a precizat că la branduri precum Louis Vuitton, un maxim de 60% din geantă este realizat în afara Europei, iar nu este vorba despre geanta finalizată.
Dimoski a adăugat că 60-70% dintre componentele unei genți de lux sunt obținute și fabricate în Asia sau în alte regiuni, iar restul de 30-40% din producție este finalizat în Europa. „Producția de lux este extrem de fragmentată, brandurile folosesc un model multinațional – materialele și componentele pot proveni din Asia, dar designul, finisajele și asamblarea au loc adesea în Europa”, a explicat ea.
Problemele legate de eticheta „Made in”
Eticheta „made in” depinde de locul în care are loc ultima transformare substanțială a produsului, ceea ce poate însemna orice, de la asamblare până la tabacirea pielii. Este legal ca doar un procent dintr-un produs să fie realizat în țara menționată pe etichetă. Dimoski a menționat că unele branduri fac doar ultimele cusături sau ambalajul în Italia, suficiente pentru a respecta cerințele legale.
Kristy Sturgess, fondatoarea unei companii australiene de producție offshore, a afirmat că majoritatea brandurilor de lux folosesc China în lanțul lor de aprovizionare. „Sunt multe branduri independente sau de lux care încă produc în China, nu este ceva neobișnuit… Din ce știu eu, e vorba de circa 80%.” Sturgess a adăugat că doar circa 5% dintre branduri produc complet în Europa.
Costul real al unei genți de lux
Când videoclipurile au devenit virale pe TikTok, unii utilizatori au fost indignați de marjele de profit uriașe pentru obiectele de lux. De exemplu, o geantă Hermes Birkin costă aproximativ 1.400 dolari pentru a fi produsă, dar se vinde cu prețuri între 10.000 și 30.000 dolari. Dimoski a afirmat că „o geantă Birkin nu costă 30.000 de dolari ca să fie produsă… întotdeauna există un adaos de 20-30% când produci în Europa comparativ cu Asia.”
Dimoski a precizat că Deepwear a produs anterior genți de calitate medie spre înaltă cu prețuri de angro între 70 și 150 dolari. Sturgess a subliniat că indignarea legată de prețul de producție al unei genți Birkin este justificată: „Vorbim despre un brand de lux care vinde o geantă cu 59.000 de dolari… Iar o replică de calitate se face cu 1.500 de dolari în China.”