Schimbarea ritmului: Proiectul care reduce timpul pentru teme stârnește controverse în școli
Ministerul Educației propune un proiect prin care elevii din clasele primare vor primi mai puține teme pentru acasă, limitând timpul alocat acestora la maximum o oră pe zi. Pentru elevii de liceu, timpul pentru teme s-ar dubla. Mulți profesori consideră că „teme puține înseamnă evoluție mai lentă”, în timp ce elevii și părinții sunt conștienți că, fără un timp suficient dedicat studiului, rezultatele nu vor fi notabile.
Se constată că elevii petrec prea mult timp cu manualele și caietele după școală, iar Ministerul Educației a decis să intervină printr-un proiect de ordin care limitează ponderea temelor. Astfel, la clasa pregătitoare nu se vor mai da teme, iar la ciclul primar, timpul pentru teme va fi restricționat la maximum o oră. Elena Ailincăi, învățătoare, a declarat: „În clasa I și a II-a, temele pot fi realizate într-o oră. Pe măsură ce trecem în clasa a III-a sau a IV-a, timpul poate crește.”
Un elev a mărturisit că îi ia „maxim o oră și jumătate” să își facă temele, adăugând că îi place să învețe și și-ar dori mai multe teme. Un alt elev a spus că „maxim două ore” îi ia să învețe la toate materiile. De asemenea, un părinte a comparat experiența sa cu cea a copilului său din clasa a III-a, considerând că timpul alocat temelor este prea mic: „Mi-aduc aminte de temele pe care le făceam în clasa a II-a și a III-a, și făceam mai mult de o oră.” Un alt părinte a estimat că copilul său petrece „undeva la vreo 4 ore” pentru teme, menționând dificultatea exercițiilor.
La gimnaziu și liceu, timpul de lucru acasă nu ar trebui să depășească două ore. Elevii au recunoscut necesitatea muncii suplimentare pentru a obține rezultate bune. Mario, elev în clasa a XII-a, a afirmat: „Pentru a obține anumite rezultate și pentru a te ridica la un anumit standard, trebuie să lucrezi destul de mult.” Alexandra, o colegă de-a sa, a spus că „sunt zile în care stau câte două ore doar pentru temele de la liceu și alte 3-4 ore pentru a învăța.”
Mihaela Roșca, profesoară de limba română, a adăugat: „Teme puține înseamnă evoluție mai lentă. Două ore pe zi mi se par puțin pentru teme.” De asemenea, dirigintele și directorul școlii au obligația de a verifica respectarea acestor reguli, dar modalitatea de monitorizare rămâne neclară. Andra Ionescu, directoarea Colegiului Național „Costache Negri” din Galați, a spus că a căutat soluții pentru a monitoriza modul în care se acordă teme de către cei peste 70 de profesori din școală.
Proiectul prevede ca tema obligatorie să aibă un nivel mediu de dificultate, iar cea suplimentară să fie facultativă. Temele de vacanță vor fi opționale, iar elevii nu vor avea obligația de a le realiza. Proiectul se află, momentan, în consultare publică, înainte de a fi publicat în Monitorul Oficial.

