Investiții de aproape 6 miliarde de lei pentru Autostrada Unirii – A8
Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a anunțat semnarea contractelor în valoare totală de aproape 6 miliarde de lei pentru construcția a încă 47 de kilometri din Autostrada Unirii – A8. Anunțul a fost făcut pe pagina oficială de Facebook a CNIR, în prezența ministrului Transporturilor și Infrastructurii, Ciprian Șerban.
Contractele semnate includ proiectarea și execuția loturilor 1C Sărățeni-Joseni (32,4 km) și 1D Joseni-Ditrău (14,4 km), iar finanțarea va proveni din fonduri europene nerambursabile și de la Bugetul de Stat.
Primul contract, pentru lotul 1C Sărățeni-Joseni, a fost semnat cu o asociere de firme din România și Bosnia-Herțegovina, având o valoare de aproape 5 miliarde de lei. Durata de realizare a acestui lot, care se desfășoară în județele Mureș și Harghita, este de 54 de luni și include 39 de poduri și pasaje, 3 tuneluri unidirecționale, 4 plate și 2 pasaje pentru permeabilitatea animalelor (ecoducte). Lungimea totală a pasajelor și tunelurilor se ridică la aproximativ 16 kilometri, reprezentând 50% din lungimea lotului. Cel mai lung pasaj va avea 1.736 metri, iar cel mai înalt viaduct va măsura 45 de metri.
Cel de-al doilea contract, pentru lotul 1D Joseni-Ditrău, are o lungime de 14,4 kilometri și o valoare de 820 milioane de lei. Constructorul este o asociere de firme din România și Bulgaria, iar durata de realizare a acestui lot, situat în județul Harghita, este de 34 de luni. Acesta include 21 de pasaje și viaducte, dintre care 3 ecoducte pentru permeabilitatea animalelor și un nod rutier la Ditrău. Ambele loturi sunt prevăzute cu descărcări provizorii, asigurând funcționarea independentă a acestora.
De asemenea, a fost semnat un contract pentru supervizarea lucrărilor de proiectare și execuție pe Lotul 2A Ditrău-Grințieș, cel mai lung și unul dintre cele mai dificile loturi ale Autostrăzii Unirii, cu o valoare de 49 de milioane de lei, finanțat din fonduri europene nerambursabile.
Directorul general al CNIR, Gabriel Budescu, a declarat că aceste contracte sunt ultimele din secțiunea montană a Autostrăzii A8 și a subliniat că, în doar un an de la lansare, CNIR a semnat contracte cu o valoare totală de 18 miliarde de lei pentru toate cele patru loturi de la Sărățeni la Pipirig. Budescu a menționat că 2026 este preconizat a fi anul proiectării pentru A8 montan și își dorește ca anul viitor să fie văzute primele utilaje în teren, având în vedere că unul dintre loturi are o durată de proiectare de 10 luni și Studiul de Fezabilitate este deja finalizat.

