China inundează piața globală cu automobile pe benzină
China a devenit cel mai mare exportator auto din lume, inundând piețele emergente cu milioane de mașini pe benzină nevândute intern. Producătorii tradiționali din Beijing își concentrează eforturile pe livrări masive către Europa de Est, Africa și America Latină, în timp ce Occidentul se axează pe vehiculele electrice chinezești și impune tarife pentru a restricționa accesul acestora.
În ultimii ani, industria chineză de vehicule electrice a capturat jumătate din piața internă, afectând vânzările de mașini pe benzină ale unor producători globali precum Volkswagen (VW), General Motors (GM) și Nissan. Mulți dintre acești producători tradiționali chinezi au fost afectați de prăbușirea vânzărilor, după ce au inundat piețele externe cu vehicule pe combustibili fosili, pe care nu le mai puteau vinde în țară.
Conform datelor companiei de consultanță Automobility, exporturile de vehicule pe combustibili fosili au reprezentat 76% din exporturile auto ale Chinei din 2020, iar livrările anuale totale au crescut de la 1 milion la peste 6,5 milioane în acest an. Această explozie a exporturilor de mașini pe benzină este alimentată de subvenții și politici menite să sprijine vehiculele electrice, care au dus la un război al prețurilor pe piața internă.
Impactul politicilor industriale chineze este semnificativ, în timp ce competitorii străini se străduiesc să țină pasul cu firmele susținute de stat. Exporturile de vehicule chinezești pe benzină au fost suficiente anul trecut pentru a face din China cel mai mare exportator auto din lume, excluzând vehiculele electrice și hibride plug-in.
Dintre cei mai mari exportatori se numără giganții tradiționali de stat precum SAIC, BAIC, Dongfeng și Changan, care au depins istoric de parteneriate cu producători auto străini. Aceste parteneriate, începând din anii 1980, au fost impuse de Beijing ca un preț pentru accesul străinilor la piața chineză. Recent, odată cu ascensiunea producătorilor inovatori de vehicule electrice precum BYD, vânzările acestor societăți mixte s-au prăbușit. De exemplu, vânzările anuale ale SAIC-GM în China au scăzut de la peste 1,4 milioane de vehicule la 435.000 între 2020 și 2024.
Acum, companiile de stat chineze înregistrează vânzări mari pe piețele de export. Exporturile SAIC, în mare parte ale propriilor mărci, au crescut de la aproape 400.000 anual în 2020 la peste 1 milion anul trecut. Exporturile Dongfeng au ajuns la aproape 250.000 de vehicule anul trecut, de aproape patru ori mai multe în cinci ani, în contextul în care vânzările din parteneriatele chineze cu Honda și Nissan au intrat într-o „spirală descendentă”.
În prezent, mașinile pe benzină se vând mai bine pe piețele de rang secund, precum Europa de Est, America Latină și Africa, unde infrastructura pentru încărcarea vehiculelor electrice este deficitară. Pe termen lung, Beijingul vizează dominația globală în sectorul vehiculelor electrice și hibride plug-in, dar între timp, mulți producători chinezi își construiesc branduri internaționale, oferind clienților exact ceea ce își doresc.

