Daniel David a emis un nou ordin privind temele
Ministrul Educației, Daniel David, a semnat vineri un ordin care reglementează temele pentru acasă, introducând limite clare de timp, noi tipuri de sarcini și interdicții menite să reducă supraîncărcarea elevilor. Documentul urmează să fie publicat în Monitorul Oficial.
Noutăți privind temele pentru acasă
Ordinul stabilește următoarele măsuri:
- Maximum o oră de teme pentru elevii din ciclul primar.
- Maximum două ore pentru celelalte niveluri din învățământul preuniversitar.
- Temele pentru acasă vor fi stabilite diferențiat, în funcție de nivelul și nevoile elevilor.
- Temele obligatorii vor avea un nivel mediu de dificultate, concepute pentru a putea fi realizate de toți elevii clasei.
- Temele suplimentare vor fi facultative, având caracter general sau individual-diferențiat, pentru recuperare sau pregătire pentru performanță.
- La nivelul educației timpurii și la clasa pregătitoare, temele pentru acasă sunt interzise.
Limite stricte pentru timpul alocat temelor
Ordinul introduce, pentru prima dată, un timp maxim pe care elevii îl pot petrece zilnic pentru temele obligatorii:
- Maximum o oră pentru învățământul primar.
- Maximum două ore pentru toate celelalte niveluri din învățământul preuniversitar.
De asemenea, se prevede ca pentru o disciplină, o temă care implică realizarea unei lucrări ample sau de sinteză să fie dată cel mult o dată pe interval de învățare (modul), evitând astfel supraîncărcarea elevilor.
Fără teme în vacanțe pentru cei mici
În perioada vacanțelor, elevii din învățământul primar și gimnazial nu vor primi, „de regulă”, teme pentru acasă, asigurându-le astfel timp de odihnă și activități recreative.
Ordinul subliniază necesitatea de a evita efectele negative asupra elevilor, precum pierderea interesului față de învățare și oboseala fizică și emoțională. În acest sens, documentul introduce interdicții explicite:
- Temele nu pot fi folosite ca formă de pedeapsă.
- Nu se pot da sarcini excesive sau repetitive.
- Temele nu pot include conținuturi care necesită predare sistematică în clasă, deci nu pot fi transferate responsabilității elevului acasă.
Feedback de la elevi și părinți
Ordinul prevede colectarea anuală a feedback-ului din partea elevilor și părinților privind utilitatea și eficiența temelor pentru acasă. Directorii, în cazul învățământului primar, și diriginții, pentru celelalte niveluri, sunt responsabili de strângerea acestor informații, care vor fi analizate în consiliile de administrație ale școlilor. Rezultatele vor sta la baza unor măsuri menite să îmbunătățească atât calitatea și rolul temelor, cât și gradul de satisfacție al elevilor și părinților.

