„Autostrada Transilvaniei: Când vom putea traversa spre granița cu Ungaria?”
Premierul Ilie Bolojan a vizitat vineri cele două loturi ale Autostrăzii A3 Transilvania din județul Bihor, respectiv Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,35 kilometri) și Chiribiș – Biharia (28,5 kilometri). Cele două tronsoane sunt în stadii de execuție diferite, primul având un procent de finalizare de 60%, iar al doilea de 30%. Termenul de finalizare pentru primul tronson este toamna anului 2026, iar pentru al doilea, luna mai 2027. Aceste tronsoane vor asigura continuitatea Autostrăzii Transilvania până aproape de granița cu Ungaria.
Bolojan a anunțat că, anul viitor, două tronsoane pe teritoriul județelor Cluj, Sălaj și Bihor vor fi finalizate, ceea ce va însemna că 70 de kilometri de autostradă vor intra în funcțiune. „În 2027 se va termina și acest tronson înspre granița cu Ungaria. Practic, la jumătatea anului 2027, cu excepția zonei din Sălaj, zona Meseș, municipiul Zalău, va fi asigurată continuitatea pe Autostrada Transilvania,” a declarat premierul.
Procesul de construire include o soluție provizorie pentru zona Zalău, unde se va utiliza centura municipiului pentru a asigura traficul până la finalizarea lucrărilor la un tunel, estimat la 5 ani. Această arteră de comunicație va facilita accesul celor din Republica Moldova, Bucovina și județele din nordul Transilvaniei către țările Uniunii Europene, îmbunătățind astfel traficul, în special pentru camioanele care circulă pe tronsonul dintre Cluj-Napoca și Oradea.
Bolojan a subliniat importanța acestei autostrăzi pentru exportatorii români, afirmând că va aduce câștiguri semnificative. El a exprimat mulțumiri constructorilor și companiilor din subordinea Ministerului Transporturilor care gestionează proiectele pentru deblocarea lucrărilor.
Detalii despre lucrări
Tronsonul 3C1 dintre Suplacu de Barcău și Chiribiș, realizat de Construcții Erbașu, are termen de finalizare în octombrie 2026. Acesta va include viaductul de 1,8 kilometri peste lacul de acumulare, care va deveni al doilea ca lungime din Europa. Stadiul fizic al lucrărilor este de aproximativ 60%, cu un număr mare de muncitori și utilaje mobilizate pe șantier.
Tronsonul 3C2, între Chiribiș și Biharia, este realizat de asocierea Precon Transilvania și Citadina 98, cu un stadiu fizic de circa 30%. Constructorul a anunțat că lucrează intens la cele 19 structuri de pe acest tronson, turnând zilnic peste o mie de tone de beton.
Valoarea totală a proiectului pentru cele două tronsoane se ridică la 1.669.339.378,98 lei, iar finanțarea este asigurată din fonduri europene nerambursabile și din bugetul de stat. Premierul Bolojan a reafirmat angajamentul de a finaliza lucrările până în vara lui 2027.

