Valul tăcerii: Mii de angajați din industria auto din vestul țării se pregătesc de despărțire!
Industria auto din vestul țării se confruntă cu disponibilizări masive, pe fondul crizei severe din sectorul auto european, în special în Germania. În Oradea, două companii au anunțat concedieri, iar în Ineu, județul Arad, 1.000 de posturi vor fi desființate, deoarece fabrica se va reloca în afara Uniunii Europene. Această situație afectează sute de familii din vestul României, care resimt impactul declinului pieței auto.
Directorul executiv al AJOFM Bihor, Csaba Bekesi, a declarat: „Înregistrăm intenții de concedieri colective, care vin dinspre industria auto. Până acum, avem două companii cu care am intrat deja pe calendarul de concediere colectivă.” Ambele companii sunt producătoare pentru țările membre ale Uniunii Europene.
Un alt factor semnificativ este reducerea producției de autovehicule în Uniunea Europeană, în special în Germania, pe fondul scăderii cotelor de piață ale producătorilor europeni. Adrian Codirlașu, președintele CFA, a explicat că „în cazul industriei auto, unul dintre factori este reducerea producției de autovehicule.”
Industria auto germană traversează cea mai dificilă perioadă de la criza financiară din 2009, cu un profit pe trimestrul trei al celor mai mari grupuri auto germane scăzând drastic cu 76%, ajungând la aproximativ 1,7 miliarde de euro, cea mai joasă valoare din ultimii 15 ani. În Germania, au fost disponibilizați până la 50.000 de angajați în acest an, iar companii mari, precum Volkswagen, au decis să închidă fabrici de mașini electrice.
Piața auto globală înregistrează un declin, iar marja de profit a scăzut la 3,9%, jumătate față de 2022. În acest context, orice modificare legislativă poate determina companiile să își mute producția în alte țări. Adrian Codirlașu a subliniat că „taxa pe cifra de afaceri, acolo unde nu poate fi transferată mai departe către consumatori, cauzează pierderi și, astfel, foarte multe companii decid să își mute producția.”
Deși rata șomajului din România este una dintre cele mai reduse din Uniunea Europeană, la 3,21%, o tendință de creștere este deja observată. Statisticile oficiale din octombrie arată 256.000 de șomeri, cu peste 4.000 mai mulți decât în luna anterioară.

