Carlos Tavares își canalizează averea în domenii inovatoare
Carlos Tavares, fostul CEO al Stellantis și lider al PSA Peugeot Citroen timp de șapte ani, a demisionat din funcție în luna decembrie, în urma unor dispute cu președintele Stellantis, John Elkan. În ciuda demisiei, Tavares a fost recompensat cu 26 de milioane de euro pentru activitatea sa din 2024, conform contractului. În total, câștigurile sale din cei patru ani de activitate la Stellantis se ridică la aproximativ 100 de milioane de euro, însă acești bani nu vor fi reinvestiți în industria auto, ci în alte domenii.
Potrivit declarațiilor lui Tavares, el intenționează să investească în țara sa natală, Portugalia, într-o serie de industrii cu potențial de dezvoltare rapidă, care nu au legătură directă cu automobilele. La 66 de ani, Tavares are o experiență vastă, având aproape întreaga carieră la Renault, unde a ocupat funcția de Chief Operating Officer, fiind mâna dreaptă a lui Carlos Ghosn. A fost un susținător al mărcii Dacia și a contribuit la lansarea generației a doua de modele Sandero, Logan, Lodgy și Dokker.
După plecarea sa de la Renault, Tavares a fost recrutat de Peugeot Citroen, unde a realizat o restructurare impresionantă și a reușit să atragă investitori pentru a susține achiziția mărcii Opel. În 2021, a finalizat fuziunea cu Fiat Chrysler, devenind primul CEO al conglomeratului format din mărci italiene, franceze și americane.
Recent, Tavares a declarat că dorește să investească în compania aeriană TAP Air Portugal și în SATA Azores, o companie locală de transport aerian. De asemenea, el are investiții într-o fermă din Portugalia și în producția de vin în celebra podgorie Douro, unde produce vin de Porto.
Cea mai mare remunerație a lui Tavares ca CEO al Stellantis a fost în anul 2023, cu un total de 36,4 milioane de euro, salariu plus compensații, inclusiv acțiuni. În primul său an de activitate, veniturile totale au fost de circa 15 milioane de euro, crescând la 17 milioane în 2022. Salariile lui Tavares au generat tensiuni în rândul acționarilor, care l-au acuzat de încasări excesive, însă votul din AGA a fost favorabil propunerilor comitetului de salarizare, care a respectat contractele.
Printre indicatorii de performanță utilizați pentru stabilirea bonificațiilor lui Tavares s-au numărat profitul operațional, fluxul de numerar și impactul electrificării flotei vândute. În ultimul an de activitate, salariul lui Tavares a reprezentat 80% din totalul plăților către top-managementul Stellantis, restul directorilor și managerilor primind în total circa 4,3 milioane de euro. Cea mai mare sumă, după CEO, a fost încasată de John Elkan, cu 4,8 milioane de euro, din poziția de președinte al companiei și CEO interimar.