Pericol iminent de prăbușire a sistemului bancar rus
Cei mai mari doi creditori ai Rusiei, Sberbank și VTB, au raportat o creștere semnificativă a întârzierilor de plăți la creditele ipotecare și la creditele de consum negarantate în primul trimestru al anului 2025, conform datelor analizate. La Sberbank, volumul creditelor ipotecare care prezentau semne de dificultate a crescut cu 90% între ianuarie și martie, ajungând la 285 miliarde de ruble (aproximativ 3 miliarde de dolari). Proporția ipotecilor problematice din portofoliul băncii s-a dublat, atingând 2,6%, cel mai ridicat nivel din 2022.
În aceeași perioadă, creditele de consum restante au crescut cu 22,5%, ajungând la 610 miliarde de ruble, iar ponderea acestora în portofoliu a crescut de la 12,4% la 16,1%. Creditele restante de peste 90 de zile au atins un maxim al ultimilor trei ani, urcând de la 9,3% la 10,4%, conform rapoartelor financiare IFRS.
VTB nu a dezvăluit cifre exacte pentru diferitele categorii de credite restante, dar raportul său IFRS a indicat o deteriorare a calității creditelor. Conform estimărilor, proporția creditelor retail neperformante a crescut de la 3,9% la 4,8% în primul trimestru. Directorii bancari au atribuit această tendință ratelor ridicate ale dobânzilor, dar au menționat și alte motive. Sberbank a observat o scădere a disciplinei de plată, mulți debitori aflați în incapacitate de plată având anterior un istoric constant de rambursare la timp. „Clienți care își plăteau împrumuturile de o perioadă destul de lungă au început să intre treptat în restanță,” a declarat un oficial al băncii.
Problema este agravată de „plecarea unor debitori în operațiunea militară specială,” referindu-se la războiul din Ucraina. Mihail Polukhin, director al grupului de ratinguri pentru instituții financiare, a declarat că dificultățile se datorează atât dobânzilor ridicate, cât și reducerii oportunităților de refinanțare pentru debitori.
Bailout mascat?
VTB Bank va conduce finanțarea căii ferate de mare viteză Moscova–Sankt Petersburg, intenționând să furnizeze peste 400 de miliarde de ruble pentru construcția liniei și crearea materialului rulant de mare viteză. Proiectul presupune construcția unei căi ferate cu o lungime de 679 km și dezvoltarea unei tehnologii noi în segmentul feroviar. Se estimează că până la 40.000 de specialiști calificați vor fi implicați în construcția liniei, iar după punerea în funcțiune se vor crea peste 5.000 de locuri de muncă permanente.
Guvernul rus intenționează să aloce cel puțin 300 de miliarde de ruble sub formă de împrumuturi din Fondul Național de Bunăstare la o dobândă de 1% în 2025, precum și subvenții în valoare de aproximativ 328 de miliarde de ruble între 2024 și 2038. Proiectul necesită peste 580 de miliarde de ruble din Fondul Național de Bunăstare, iar alte surse de finanțare vor proveni de la băncile de stat rusești, inclusiv VTB și Sberbank.
Analiști ruși ostili regimului de la Kremlin atrag atenția că VTB se confruntă cu o criză ascunsă și are nevoie de ajutor financiar semnificativ, în timp ce publicul rămâne în mare parte neinformat. Banca a primit peste două miliarde de ruble de la Banca Centrală a Rusiei sub formă de linii de credit pentru a respecta standardele de lichiditate, o informație care a fost abia menționată în mass-media principală.