Micile afaceri: un nou val de oportunități profesionale
Un total de 28.000 locuri de muncă au fost oferite de la începutul anului și până acum de firmele mici și foarte mici, cu maximum 10 angajați, ceea ce reprezintă o creștere de 10% față de aceeași perioadă a anului trecut. Această tendință se evidențiază în contextul unei plafonări generale a numărului de poziții noi pe piața muncii.
Cu toate că aceste companii nu recrutează în volume mari, ci scot doar câteva poziții pe piață, creșterea se datorează numărului mare de angajatori mici care își extind echipele. Peste 4.000 de angajatori mici au contribuit la această expansiune în anul curent.
Dintre cele 28.000 de locuri de muncă, 2.100 au fost postate pentru muncă remote, iar 2.300 pentru străinătate. Luna martie a fost cea mai activă, cu 8.000 de joburi disponibile în această categorie de companii. Cei mai mulți angajatori mici provin din București, care au generat 50% din totalul locurilor de muncă din primele 4 luni ale anului, urmați de companiile din Cluj, Iași, Oradea, Timiș și Bacău.
Schimbările fiscale implementate la finalul anului trecut au creat perspective complicate pentru antreprenori și companiile mici. Cu toate acestea, creșterea angajărilor în acest segment este o surpriză plăcută pe piață.
Domeniile cu cele mai multe poziții noi includ serviciile, retailul, transportul – logistică, turismul, call-center / BPO, industria alimentară și construcțiile. În mod particular, în categoria companiilor emergente, retailul nu este sectorul dominant în ceea ce privește angajările, serviciile fiind cel mai activ domeniu, cu 6.900 de poziții disponibile.
Angajatorii din această categorie caută, în principal, candidați entry level (0 – 2 ani de experiență) și fără experiență. Următorii cei mai căutați sunt cei cu experiență medie (2 – 5 ani), în timp ce opțiunile pentru seniori cu mai mult de 5 ani de experiență și manageri sunt semnificativ mai reduse.
Muncitorii calificați sunt foarte căutați, urmați de absolvenții de studii superioare, muncitorii necalificați și, în cele din urmă, studenții. Departamentele vizate pentru dezvoltare includ, în principal, cele de sales, specialiștii în vânzări fiind foarte căutați pe întreaga piață. Alte departamente pentru care angajatorii foarte mici caută candidați sunt cele administrative / logistice și client service.
Un aspect specific acestor companii este deschiderea mai mare față de joburile part-time, chiar dacă acest tip de contracte nu mai oferă facilități fiscale pentru angajatori.