Stellantis se află în picaj liber: Compania renunță la estimările financiare din cauza creșterii tarifelor
Rezultatele financiare ale Stellantis pentru primul trimestru al acestui an confirmă tendința haotică în care au intrat aproape toate mărcile grupului, fiind afectate în special de activitatea din America de Nord. Veniturile companiei s-au redus cu 14%, înregistrând un declin al vânzărilor de 9 procente. Astfel, Stellantis a raportat venituri nete de 35,8 miliarde de euro, cu 14% mai puțin față de primul trimestru din 2024, principala cauză fiind livrările în scădere și impactul nefavorabil al schimbării mixului de produse.
Dezechilibrul între piețele principale, Europa și America de Nord, se reflectă în veniturile companiei, care sunt de 13,5 miliarde euro în Europa și 14,4 miliarde euro în SUA, deși raportul vânzărilor între cele două piețe este de 2 la 1 în favoarea Europei. Livrările consolidate anunțate de companie au ajuns la 1,2 milioane de vehicule, în scădere cu 9%, cauzată în principal de producția mai mică din America de Nord. Problemele din această regiune sunt atribuite „prelungirii sărbătorilor din ianuarie” și schimbării generațiilor de modele.
Piața de vehicule comerciale ușoare din Europa, aflată în declin, a influențat semnificativ Stellantis, compania având o cotă mare din această piață. Compania a raportat un stoc de 333.000 de vehicule în stocul propriu și 1,2 milioane vehicule cu tot cu dealeri. Deși au avut loc lansări importante de modele precum Fiat Grande Panda, Opel/Vauxhall Frontera și Citroën C3 Aircross, problemele cu gamele mărcilor persistă, atât în Europa, cât și în SUA, fiind moștenite din perioada de dinainte de fuziunea dintre PSA și Fiat Chrysler.
În Europa, Stellantis a înregistrat un progres ușor pe o piață în scădere, beneficiind de o creștere a cotei de piață la 17,3%, propulsia hibridă fiind un motor de creștere, în care grupul este lider. Vânzările de mașini electrice au crescut, poziționând Stellantis pe locul al doilea în rândul producătorilor din Europa, cu o cotă de piață de 13%. Cu 567.000 de vehicule vândute, Europa rămâne principala piață a grupului, dar înregistrează o scădere de peste 10%.
În SUA, mărcile locale au reușit să-și stabilizeze cota de piață pe segmentul de retail, susținute în special de Jeep, cu modelele Grand Cherokee și Compass. În martie, divizia americană a înregistrat o creștere de 82% a comenzilor pe segmentul de retail, cel mai ridicat nivel lunar din ultimii doi ani. Livrările totale din America de Nord s-au cifrat la 325.000 vehicule, cu o scădere de 20% față de anul precedent.
În America de Sud, compania și-a menținut poziția de lider, cu o cotă de piață de 23,8%, o creștere de 1,5 puncte procentuale față de trimestrul al patrulea din 2024, grație performanței îmbunătățite a mărcilor Stellantis în Brazilia, Chile și Argentina. Regiunea Orientului Mijlociu și a Africii continuă să se concentreze pe eforturile de localizare, ceea ce se așteaptă să crească volumele în mai multe țări pe termen mediu.
Alte anunțuri recente ale Stellantis includ distribuirea dividendului de 0,68 euro pe acțiune, aprobat de AGA, care va fi distribuit pe 5 mai 2025, precum și procesul de desemnare a unui nou CEO, care este „în plină desfășurare” și se va încheia până la sfârșitul lunii iunie.
„În timp ce rezultatele de top din T1 2025 au fost sub nivelurile anului precedent, alți indicatori cheie de performanță reflectă progresul inițial al eforturilor noastre de redresare comercială. America de Nord se află într-un stadiu foarte incipient, cu o îmbunătățire a primirii comenzilor cu amănuntul, în timp ce observăm o îmbunătățire secvențială a cotei de piață din UE30. Compania beneficiază de amprenta sa geografică diversă, regiunile noastre „Third Engine” înregistrând o creștere pozitivă de la an la an în ansamblu”, a declarat Doug Ostermann, CFO al Stellantis.