Sorin Mititelu, vicepreședinte ASF, face o declarație importantă: Numărul intermediarilor este insuficient în raport cu populația
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) pregătește o serie de măsuri pentru creșterea rolului intermediarilor în distribuirea polițelor de asigurare, având în vedere că dimensiunea actuală a rețelei de distribuție este insuficientă atât cantitativ, cât și calitativ pentru piața locală, a declarat Sorin Mititelu, vicepreședinte al ASF.
Gradul de penetrare a asigurărilor în PIB este sub 2%, în timp ce în țările din Vest se situează între 6-8%. Mititelu a subliniat că, indiferent de factorii macroeconomici, problema principală rămâne accesibilitatea produselor de asigurare pentru clienți: „Cum facem ca produsul de asigurare să ajungă la câți mai mulți clienți? Dacă nu ajunge produsul, nu ai nici oportunitatea încheierii unui contract de asigurare”, a explicat acesta.
Distribuția în domeniul asigurărilor se realizează prin mai multe canale, fiind dominantă intermedierea prin brokeri, agenți și asistenți în brokeraj. Mititelu a menționat că, în prezent, există aproximativ 50.000 de persoane certificate pentru a distribui produse de asigurare, dintre care active sunt circa 30.000. Comparativ cu alte piețe din Europa Centrală și de Est, România are o forță de distribuție la o treime din nivelul țărilor similare.
Vicepreședintele ASF a subliniat că problema este atât cantitativă, cât și calitativă. „Avem un sistem prin care, în baza aceleași certificări, oricare dintre intermediari poate distribui orice produs. Deși pare benefic, acest lucru nu stimulează profesionalizarea intermediarilor și nu favorizează competiția între cei care oferă servicii de calitate superioară”, a afirmat el.
ASF intenționează să actualizeze norma privind distribuția în asigurări, dorind o tipologie mai variată de intermediari, inclusiv introducerea conceptului de multiagent. În prezent, un intermediar nou poate distribui produsul unui asigurător doar pentru o anumită clasă de risc, iar distribuția prin agent a două polițe emise de doi asigurători pe aceeași clasă de risc nu este permisă, ceea ce limitează diversificarea ofertei pentru clienți.
Mititelu a explicat și diferențele dintre brokeri și agenți: „Brokerul reprezintă clientul, în timp ce agentul reprezintă asigurătorul. Nu există o graniță clară între responsabilitățile acestora, ceea ce afectează serviciile oferite clienților.” De asemenea, intermediarii auxiliari, cum ar fi companiile de utilități, pot vinde produse de asigurare, cum ar fi PAD.
Un alt obiectiv al ASF este profesionalizarea forței de distribuție, în special pentru polițele complexe, ceea ce va necesita mai multe cursuri de specializare cu certificare aferentă. „Astfel, un intermediar va putea să-și creeze un portofoliu de clienți care să-i genereze veniturile necesare pentru a funcționa”, a adăugat Mititelu.
Introducerea mai multor tipologii de agenți și profesionalizarea forței de distribuție este planificată pentru implementare în acest an, cu primele semne așteptate în a doua jumătate a anului 2026. În 2024, valoarea primelor distribuite de companiile de brokeraj pentru asigurătorii români a fost de 16,12 miliarde lei, în creștere cu circa 10% față de anul precedent, cu un grad de distribuție de 69% pe piața asigurărilor.