O lună de declin accentuat pe piața auto: Vânzările de vehicule electrice în picaj înainte de Programul Rabla
Înmatriculările din România au scăzut semnificativ în luna aprilie, coborând sub pragul de 10.000 de autoturisme și la puțin peste 15.000 de vehicule, incluzând LCV-uri. Românii așteaptă cu nerăbdare noul Program Rabla, care ar trebui să înceapă luna aceasta, cu valori majorate ale tichetelor. În aprilie, România a înmatriculat 15.606 vehicule, în scădere cu 19,06% față de anul anterior, conform datelor DGPCI. Din acest total, 9.996 au fost autoturisme, pe acest segment scăderea fiind de 24,71%.
Efectul acestei scăderi a fost anticipat de reprezentanții industriei auto, care au subliniat că o prelungire a startului Rabla este mai periculoasă decât o eventuală anulare a acestui program, generând scăderi nedorite ale vânzărilor de automobile, care nu pot fi recuperate în totalitate în viitor. Pe segmentul autoturismelor, scăderea înmatriculărilor este, în termeni nominali, de 3.200 de vehicule, ceea ce reprezintă o pierdere de aproape 100 de milioane de euro pentru industria auto locală.
Cele mai vândute mărci au fost și cele care au pierdut cei mai mulți clienți în aprilie. Dacia, marca locală cu o cotă de piață de aproximativ 30%, a suferit o scădere de peste 40%, înregistrând 2.321 vehicule înmatriculate. Toyota, marca de import cea mai populară în acest an, a pierdut 27% din vânzări, respectiv 997 unități, raportat la luna aprilie 2024. De asemenea, Skoda a înregistrat un declin de 13,5%, cu 842 unități înmatriculate, iar VW, Renault și Hyundai au avut scăderi importante, de 23%, 26% și, respectiv, 31%.
În acest context, Dacia Duster a fost din nou cel mai vândut automobil din România, menținându-se pe primul loc în acest an, cu 882 de unități înmatriculate în aprilie, fiind urmat de Logan cu peste 200 de unități în spate. Pe locul al treilea s-a menținut Sandero, cu 558 de unități, iar pe locul patru s-a situat Toyota Corolla, cu 337 de unități, urmată de Skoda Octavia, cu 296 unități.
Scăderea masivă a modelului electric Spring, care a înregistrat doar 9 unități înmatriculate, a fost generată de așteptarea clienților pentru un tichet Rabla, care anul acesta va valora 7.400 de euro. Vânzările de mașini electrice s-au prăbușit cu 70% în aprilie, ca urmare a amânării Rabla. Tesla, care anul trecut era cea mai vândută marcă electrică de import, a pierdut 68% din volumul înregistrat în urmă cu un an, având în luna aprilie doar 70 de vehicule înmatriculate.