Controversa iconică a „fetiței cu napalm”
Agenţia americană de presă Associated Press a anunţat că va continua să atribuie fotografia cunoscută sub numele de „Napalm Girl” (fata napalm) lui Nick Ut, în ciuda „întrebărilor importante” care persistă după lansarea unui documentar. Această fotografie alb-negru, ce prezintă o fetiţă vietnameză grav arse alergând goală pe un drum, a fost realizată în timpul Războiului din Vietnam, în 1972, în oraşul Trang Bang. Imaginea a avut un impact semnificativ asupra percepţiei globale referitoare la acest conflict, devenind un simbol al ororilor sale, chiar și după mai bine de 50 de ani.
Nick Ut, fotograf american de origine vietnameză, a primit un premiu Pulitzer și un premiu World Press Photo pentru această imagine emblematică. Kim Phuc Phan Thi, cunoscută ca „fata napalm”, este acum canadiancă și a continuat să depună mărturie despre experiențele sale ca adult.
În ianuarie, un documentar prezentat la Festivalul american de film Sundance, intitulat „The Stringer”, a atribuit fotografia unui jurnalist independent vietnamez, Nguyen Thanh Nghe, care a fost intervievat în film. În urma unei anchete care a durat aproape un an, Associated Press a publicat un raport detaliat și a concluzionat că „nu există dovezi definitive” pentru a schimba atribuirea acestei fotografii vechi de 53 de ani.
Analiza vizuală efectuată de AP, interviurile cu martorii și examinarea fotografiilor disponibile din 8 iunie 1972 sugerează că este posibil ca Nick Ut să fi realizat fotografia. Totuși, „ancheta noastră ridică întrebări importante, la care s-ar putea să nu putem răspunde niciodată”, având în vedere trecerea timpului și limitările tehnologice.
De exemplu, ancheta sugerează că fotografia ar fi fost realizată cu un aparat Pentax, în timp ce Nick Ut a afirmat anterior că a folosit două aparate Leica și două Nikon în acea zi. AP menționează că povestea spune că Ut a realizat fotografia cu un aparat Leica, dar analiza a arătat că acest lucru era puțin probabil. Totuși, Ut a folosit și alte aparate foto, inclusiv Pentax-uri moștenite de la fratele său decedat.
În documentarul „The Stringer”, Carl Robinson, pe atunci editor foto pentru AP în Saigon, afirmă că a mințit și a schimbat legenda imaginii la ordinul editorului său, Horst Faas. Nguyen Thanh Nghe susține în film că el este cel care a realizat fotografia, nu Nick Ut. Totuși, AP a subliniat că „nu există nicio dovadă că Nguyen a făcut fotografia” și că rămâne deschisă la posibilitatea ca Ut să nu fi realizat-o.