Impactul tarifelor comerciale impuse de Trump asupra exporturilor americane
Scăderea rapidă a importurilor americane din cauza tarifelor impuse de președintele Donald Trump a început să afecteze serios și exporturile, având un impact profund asupra sectorului agricol din SUA și asupra produselor de bază, precum soia, porumb și carne de vită. Analizele efectuate de firma de monitorizare Vizion arată că declinul exporturilor se resimte în aproape toate porturile americane, în special după intrarea în vigoare a tarifelor în aprilie.
Portul Portland, Oregon, a raportat o scădere de 51% a volumului exportat, în timp ce portul Tacoma, Washington, un nod crucial pentru exporturile agricole către Asia, a înregistrat un declin de 28%. De asemenea, porturile din Los Angeles și Savannah, Georgia, au consemnat scăderi de 17% și, respectiv, 13%, iar Norfolk, Virginia, a avut o scădere de 12%. Singurele porturi care au evitat deocamdată un declin major sunt Houston, cu -3%, și Seattle, cu -3,5%.
„Aproape toate exporturile americane au fost afectate”, a declarat Ben Tracy, vicepreședinte al Vizion. Această scădere se încadrează într-un context mai larg de reducere a comenzilor de producție, în special din partea Chinei, și a diminuării numărului de vase containere care vin către SUA. Datele arată o scădere de 43% a volumului de containere între 21 și 28 aprilie.
Kyle Henderson, CEO Vizion, a menționat că produsele devin mai scumpe din cauza tarifelor, ceea ce determină întreprinderile mici să își reducă comenzile din cauza temerilor legate de costurile ridicate și cererea instabilă.
Inventare reduse în retail și riscuri pentru sezonul de sărbători
Retailerii americani avertizează că stocurile ar putea fi insuficiente în lunile următoare. Conform unei analize realizate de Bank of America, importurile de containere din Asia vor scădea cu 15-20% în luna mai. Cu inventare deja „slabe” și cu puține comenzi suplimentare, comercianții se pregătesc pentru posibile întreruperi ale aprovizionării în perioada premergătoare sezonului de cumpărături.
Tim Robertson, CEO DHL Global Forwarding, a subliniat importanța planificării strategice a fluxurilor de marfă în contextul tarifelor, vremii și incertitudinilor legate de cerere. „Retailerii care securizează capacitatea de transport în iunie vor avea un avantaj major pentru sezonul de iarnă”, a adăugat el.
Scăderea volumelor și impactul asupra locurilor de muncă
Kipling Louttit, directorul executiv al Marine Exchange of Southern California, a avertizat că reducerea numărului de nave va duce la disponibilizări în rândul lucrătorilor din lanțul logistic, inclusiv șoferi, lucrători portuari și personal feroviar. Numai 14 nave au sosit în ultimele trei zile, comparativ cu un nivel „normal” de 17.
Operatorul Matson, care oferă servicii de transport rapid din China către Long Beach, a anunțat o scădere de 30% a volumului de containere față de anul trecut și a ajustat estimările pentru 2025. CEO-ul Matson, Matt Cox, a declarat că vizibilitatea cererii este limitată, iar revenirea va depinde de negocierile comerciale și de eventualele modificări ale regimului tarifar. El a adăugat că mulți clienți continuă să adopte o strategie de diversificare a producției, mutând capacitățile de producție în alte țări asiatice.