Furnizorii de energie din SUA solicită excepții de la inițiativa lui Trump referitoare la transportul LNG
Grupuri din sectorul energetic al SUA cer administrației președintelui Donald Trump să scutească transportatorii de gaz natural lichefiat (LNG) de la o nouă regulă care va obliga producătorii să exporte un procent tot mai mare din LNG-ul american utilizând nave construite pe teritoriul american. Această măsură face parte dintr-o inițiativă de revitalizare a industriei navale americane.
SUA este cel mai mare exportator de LNG din lume, având exporturi anuale în valoare de 34 de miliarde de dolari. Administrația Trump a susținut constant acest sector ca parte a promovării „supremației energetice americane”. Cu toate acestea, anunțul făcut de Reprezentantul SUA pentru Comerț (USTR) pe 17 aprilie a fost o surpriză pentru industrie: începând cu aprilie 2028, 1% din exporturi vor trebui realizate pe nave construite în SUA, procent care va crește la 15% până în aprilie 2047.
Institutul American al Petrolului (API) avertizează că această măsură riscă să dezavantajeze industria americană în fața concurenței internaționale, deoarece SUA nu dispune de suficiente nave conforme. Într-o scrisoare adresată secretarului Energiei Chris Wright și președintelui Consiliului Național pentru Supremație Energetică, Doug Burgum, API subliniază că lipsa infrastructurii navale va face imposibilă respectarea cerințelor. Mike Sommers, CEO al API, a declarat că această politică contracarează progresele realizate de administrația Trump pentru sprijinul exporturilor de LNG.
În plus, exportatorii care nu respectă cerințele ar putea pierde licențele, deși regula se aplică la nivel de industrie și nu ia în considerare faptul că majoritatea companiilor nu dețin sau nu controlează navele necesare. Sommers a adăugat că acești exportatori au un control minim asupra posibilității de a respecta cerințele, dar suportă totuși consecințele nerespectării acestora.
Pe plan global, există 792 de nave LNG operaționale, dintre care 703 provin din Coreea de Sud și Japonia, iar SUA are doar cinci nave, toate din anii 1970 și în prezent scoase din uz. De asemenea, SUA dispune de doar două șantiere navale capabile să construiască astfel de nave, iar un singur transportator ar necesita până la cinci ani pentru a fi finalizat.
API solicită administrației să excepteze și exporturile de petrol și produse rafinate de la aceste cerințe, așa cum au fost exceptate în cazul tarifelor vamale. Reprezentanții USTR nu au comentat imediat, dar reglementarea face parte dintr-o inițiativă mai amplă de a contracara influența comercială și militară în creștere a Chinei pe rutele maritime globale. Operatorii de transport auto așteaptă, de asemenea, posibile scutiri de la noile taxe portuare anunțate în aceeași zi de 17 aprilie, care afectează toate navele construite în străinătate.