Strategiile lui Nicușor Dan și George Simion pentru întoarcerea românilor din diaspora în țară
Candidații la turul al doilea al alegerilor prezidențiale din 18 mai, Nicușor Dan, independent, și George Simion, președintele AUR, au discutat la dezbaterea electorală de la Euronews despre reformele necesare pentru a încuraja reîntoarcerea românilor din diaspora.
George Simion a evidențiat că România se confruntă cu o problemă semnificativă în piața forței de muncă, menționând că peste 6 milioane de români lucrează în străinătate. El a subliniat că fondurile Uniunii Europene ar trebui să fie direcționate către români și copiii acestora, în loc să fie alocate altor țări, cum ar fi Ucraina. Simion a criticat situația din România, spunând că cetățenii români pleacă din țară, în timp ce imigranții din țări în dezvoltare sosesc. El a menționat că România dispune de experți capabili să ofere soluții pentru aceste probleme, însă a criticat lipsa de implementare a strategiei pentru traficul din București.
Nicușor Dan a subliniat importanța recunoașterii românilor din diaspora de către statul român, afirmând că aceștia nu sunt suficient reprezentați în Parlament și că relația lor cu autoritățile este insuficientă. Dan a accentuat necesitatea cursurilor de limba română pentru copiii românilor care trăiesc în străinătate și a subliniat că nu trebuie să convingem românii să revină, ci să facem din România un loc în care să se simtă confortabil dacă decid să se întoarcă.
Referitor la promisiunile din „Planul Simion”, care include construirea a un milion de locuințe la 35.000 de euro și case la 1 leu pentru românii din diaspora, Simion a recunoscut că ideea locuințelor la 35.000 de euro a fost o strategie de marketing. Într-un interviu la Digi24, el a explicat că această abordare a fost menită să atragă atenția asupra programului, menționând că este, de fapt, un program al statului român. Simion a spus că declarațiile sale au fost „răstălmăcite” și a insistat că planul său va fi implementat atunci când colegii săi vor ajunge la guvernare.
Simion a comparat inițiativele sale cu programele de repopulare a zonelor din sudul Italiei, care oferă case la prețuri foarte mici tinerilor. În replică la întrebările lui Dan referitoare la autenticitatea planului, Simion a spus că nu este corect să fie perceput ca un simplu plan de marketing, comparându-l cu vizitele personale ale lui Dan la coafor, unde nu se generează așteptări false pentru zeci de mii de oameni.