Jurnal de ConstantaJurnal de Constanta
  • Politică
  • Local
  • Actual
  • Economic
  • Extern
  • Sănătate
  • Showbiz
  • Sport
Citind: Bruxelles în alertă: Porturile europene, sub influența Chinei – o amenințare strategică!
Distribuie
Notificare Afișați mai multe
Font +/-Aa
Font +/-Aa
Jurnal de ConstantaJurnal de Constanta
Cautare
  • Categorii
    • Actual
    • Economic
    • Extern
    • Local
    • Politică
    • Sănătate
    • Showbiz
    • Sport
  • Info
    • Contact
Urmați-ne
© 2025 jurnaldeconstanta.ro
Economic

Bruxelles în alertă: Porturile europene, sub influența Chinei – o amenințare strategică!

Ștefan Odobleja
Ultima actualizare: 09/05/2025 10:22
Ștefan Odobleja
Distribuie
5 Min Citire
alarma la bruxelles porturile europei ajung sub dominatia chinei este o vulnerabilitate strategica 681dacd702a1a
Distribuie

Bruxelles în alertă: Porturile europene, sub influența Chinei – o amenințare strategică!

Europa devine din ce în ce mai nervoasă în privința proprietății porturilor sale, iar anxietatea crește din cauza amprentei excesive a firmelor chineze în punctele de acces maritime ale blocului. Firmele din Beijing dețin participații în aproximativ 30 de porturi europene, ceea ce ridică probleme de securitate. Comisarul pentru transporturi, Apostolos Tzitzikostas, a declarat recent că porturile europene trebuie să „reconsidere securitatea… și să examineze mai atent prezența străină”. Aceste declarații reprezintă un semnal clar din partea Bruxelles-ului că ceea ce era considerat o investiție benignă devine acum o amenințare la adresa securității.

Recentul document de politică al Comisiei în domeniul apărării a reiterat această preocupare, sugerând controale mai stricte asupra proprietății străine asupra „infrastructurii critice de transport”. Această neliniște se reflectă și într-un proiect de document al social-democraților din Parlamentul European, care solicită norme mai stricte în cadrul viitoarei revizuiri a regulamentului UE privind screeningul investițiilor străine. Deși Tzitzikostas și grupul S&D nu au menționat explicit China, subtextul nu era subtil. Simon Van Hoeymissen, cercetător la Institutul Regal Superior de Apărare din Belgia, a subliniat că limbajul utilizat face referire la controlul tot mai mare al Beijingului asupra porturilor europene cheie, inclusiv Anvers-Bruges, Rotterdam și Pireu.

Giganții chinezi COSCO și China Merchants, precum și Hutchison, cu sediul în Hong Kong, dețin acum participații în peste 30 de terminale din întreaga UE. Europarlamentara portugheză Ana Miguel Pedro, membră a Intergrupului pentru Mări, Râuri, Insule și Zone Costiere al Parlamentului European, a avertizat că „actorii străini conduși de stat, precum Beijingul, acționează cu un nivel de coordonare și intenție care depășește cu mult răspunsul fragmentat al țărilor individuale”. Ea a subliniat că COSCO nu se comportă ca un actor tipic al pieței, ci primește ordine direct de la Partidul Comunist Chinez. „Prezența sa crescândă în porturi nu este doar o preocupare economică”, a afirmat ea. „Este o vulnerabilitate strategică.”

Uniunea Europeană începe să perceapă lucrurile în același mod. „Invazia Rusiei în Ucraina și sprijinul neoficial al Chinei pentru Rusia nu au făcut decât să accentueze îngrijorările cu privire la securitatea porturilor UE”, se arată într-un raport recent al grupului de reflecție Centre for Eastern Studies din Varșovia.

Publicitate
Ad Image

Un exemplu al tipului de implicare strategică cu care se confruntă în prezent UE se regăsește în Polonia, la terminalul de containere din Gdynia, unde Hutchison deține o participație de peste 20 de ani. Situația s-ar putea schimba, deoarece sub presiunea președintelui american Donald Trump, care dorește ca companiile legate de China să părăsească Canalul Panama, Hutchison negociază vânzarea unor proprietăți portuare în valoare de 23 de miliarde de dolari în întreaga lume, inclusiv 14 în Europa, către un consorțiu condus de BlackRock. Cu toate acestea, acordul a eșuat în martie, după intervenția Beijingului.

Ceea ce face ca Gdynia să fie deosebit de revelatoare nu este doar comerțul pe care îl gestionează, ci și ceea ce se află în vecinătate: o bază navală, un șantier naval și sediul forțelor speciale navale de elită ale Poloniei. Aceasta înseamnă că oricine administrează terminalul are un rol crucial în operațiunile logistice și de apărare ale Europei și NATO. Recunoscând importanța strategică, guvernul polonez a inclus terminalul pe lista infrastructurilor critice, ceea ce obligă operatorul să colaboreze îndeaproape cu guvernul în materie de securitate.

Acest context cu miză mare subliniază motivul pentru care UE reevaluează acum cu o urgență reînnoită implicarea străină în porturile sale. „Dacă un adversar străin exploatează o vulnerabilitate într-un port european, ne pune în pericol pe toți”, a avertizat Pedro. „În lumea de astăzi, nu ne putem permite orbirea strategică în timp ce alții acționează cu vizibilitate și intenție deplină.”

Știri asemănătoare

Airbus dezvăluie o nouă provocare pentru modelele A320: ce au identificat specialiștii companiei

Descoperă secretele tranzacțiilor care diminuează impozitul pe profit!

Alertă: Companiile cu pierderi semnificative în trecut vor fi obligate să achite impozit pe minimum 30% din câștiguri în 2025.

O forță insurgență controlează un imperiu al metalelor prețioase la frontiera Chinei. O nouă etapă în confruntarea geopolitică dintre Trump și Xi.

Magazinele Diana ating noi culmi de succes!

Etichete:chinaeuropeanaporturiuniunea

Sign Up For Daily Newsletter

Be keep up! Get the latest breaking news delivered straight to your inbox.
By signing up, you agree to our Terms of Use and acknowledge the data practices in our Privacy Policy. You may unsubscribe at any time.
Distribuie acest articol
Facebook Copiază legătură Imprimare
Distribuie
Articolul precedent mars pro european vineri in bucuresti si in alte orase mari din tara de ziua europei vocea noastra trebuie sa fie mai puternica 681dacd3a4f4a Miting pro-european vineri în București și alte mari orașe ale țării, cu ocazia Zilei Europei: „Trebuie să ne facem auziți!”
Articolul următor oficial avizarea si autorizarea lucrarilor de constructii vor fi aprobate tacit in cazul in care o institutie nu raspunde la termen 681db3edb2aa2 Noutăți Oficiale: Aprobată Automat Autorizația Lucrărilor de Construcții în Absența Răspunsului din Parte Instituțiilor
Lasa un comentariu Lasa un comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Ad Image

Ultimele stiri

povesti de iarna spectacole gratuite la delfinariu 6948975a3354a
„Magia iernii”: spectacole gratuite la Delfinariu
22/12/2025
mai rar asa ceva un condamnat din dosarul mafiei din portul constanta isi va recupera banii confiscati 69488670bb125
Incredibil! Un condamnat din cazul mafiei portuare din Constanța va redobândi averea confiscată
22/12/2025
indivizii care au atacat cu cutitul trei persoane pe o terasa din tomis nord au fost condamnati 6948830ca1493
Cei care au înjunghiat trei oameni pe terasa din Tomis Nord au primit pedeapsa meritată
22/12/2025
tara piticilor ar putea intra in 2026 in modernizare proiect de aproape 40 de milioane de lei 69487ee11751d
„Transformarea Țării Piticilor: un proiect impresionant de aproape 40 de milioane de lei pentru 2026”
22/12/2025
se reia judecata in dosarul soferitei incepatoare care a sarit cu masina de pe pod unchiul ei a murit 69487be4d61b0
Reîncepe procesul în cazul șoferiței novice care a plonjat cu autoturismul de pe pod: unchiul ei a decedat
22/12/2025
droguri vandute in cluburile din mamaia si in zona unui restaurant din navodari traficanta condamnata si saltata de politisti 694874eb9ad83
Substanțe interzise comercializate în cluburile din Mamaia și în apropierea unui restaurant din Năvodari: o traficantă prinsă și condamnată de autorități
22/12/2025
//

We influence 20 million users and is the number one business and technology news network on the planet

Articole recente

  • „Magia iernii”: spectacole gratuite la Delfinariu
  • Incredibil! Un condamnat din cazul mafiei portuare din Constanța va redobândi averea confiscată
  • Cei care au înjunghiat trei oameni pe terasa din Tomis Nord au primit pedeapsa meritată
  • „Transformarea Țării Piticilor: un proiect impresionant de aproape 40 de milioane de lei pentru 2026”
  • Reîncepe procesul în cazul șoferiței novice care a plonjat cu autoturismul de pe pod: unchiul ei a decedat

Comentarii recente

Niciun comentariu de arătat.

Sign Up for Our Newsletter

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!

Jurnal de Constanta
Pe platforma noastră de știri găsești cele mai noi informații și analize relevante din multiple domenii: politică, actualitate, economie, internațional, lifestyle, sport și călătorii. Jurnaliștii noștri urmăresc în timp real evenimentele importante din România și de peste hotare, oferindu-ți o perspectivă clară, echilibrată și obiectivă, pentru ca tu să fii mereu la curent cu tot ce contează.
  • Contact
  • Politica de Confidențialitate

© 2025 jurnaldeconstanta.ro

Welcome Back!

Sign in to your account

Nume de utilizator sau Adresa de email
Parola

Ti-ai pierdut parola?