Confruntare între Nicușor Dan și George Simion: Propunerile candidaților pentru revitalizarea educației
România se confruntă cu una dintre cele mai mari rate de abandon școlar și analfabetism funcțional din Europa. Candidații la alegerile prezidențiale din 18 mai, George Simion și Nicușor Dan, au discutat în cadrul unei dezbateri organizate de Euronews despre viziunea lor pentru sistemul de educație și competențele necesare elevilor la finalizarea studiilor.
George Simion a criticat propunerea ministrului Educației, Daniel David, de a include problema educației în CSAT, afirmând: „Nu ne putem masca propria incompetență incluzând toate domeniile în CSAT, declarând toate chestiunile ca fiind de securitate națională. Dar aș include sărăcia. Este atribuția ministrului Educației, iar mediul universitar trebuie să se implice în asigurarea accesibilității pentru cei trei sferturi de elevi care nu au șansa să facă o facultate. Din păcate, elevii sunt ignorați, iar profesorii debutanți au 3.700 de lei salariu, ceea ce arată disprețul autorităților.”
De cealaltă parte, Nicușor Dan susține că educația este o chestiune de siguranță națională: „Suntem deja pe deficit de forță de muncă. Meseriile viitorului cer o calificare tot mai înaltă. Dacă nu corectăm rapid gradul de analfabetism funcțional, ne vom trezi în situația de a aduce forță de muncă din alte colțuri. Un răspuns ar fi finanțarea, stimulând oamenii să intre în sistemul de educație. Trebuie să ne uităm la programele școlare, astfel încât deprinderile preluate de copii să fie adaptate vieții reale și pieței de muncă. Pregătirea profesorilor pentru noile provocări este esențială, iar aceștia trebuie să învețe cum să îi învețe pe copii.”
Cei doi candidați au fost întrebați despre măsurile pe care le vor lua pentru a asigura șanse egale pentru copiii din medii defavorizate. Nicușor Dan a declarat: „Sunt un astfel de copil care provine dintr-o zonă semi-rurală și, cu multă muncă, am reușit să obțin un doctorat la Paris. Trebuie să stimulăm profesorii și persoanele cu vocație pedagogică să vină în sistemul de învățământ. Statul român are bani pentru asta, dacă nu îi cheltuie pe tot felul de prostii.”
George Simion a adăugat: „În școala românească continuăm să învățăm pe de rost multe lucruri. Elevii trebuie să fie pregătiți pentru piața muncii. Nu există corespondență între piața muncii și ce oferă școala. Cum arată astăzi școala, așa arată mâine țara. L-am avut pe Klaus Iohannis care a promis o Românie educată și nu a livrat nimic. Ne dorim egalitate de șanse pentru toți copiii României. Este necesar să avem profesioniști în rural, tineri specialiști care să primească o remunerație corespunzătoare. Trei sferturi din copiii României nu au șansa să ajungă în învățământul superior, iar facultățile s-au transformat în fabrici de diplome și nu sunt orientate către piața muncii.”