Autismul digital: Cum utilizarea excesivă a ecranelor afectează dezvoltarea copiilor
Fenomenul autismului virtual devine tot mai îngrijorător, cu un număr tot mai mare de copii ajungând în cabinetele de psihiatrie cu tulburări de comportament din cauza expunerii excesive la ecrane, începând de la vârste foarte mici. Specialiștii vorbesc despre o criză tăcută a copilăriei moderne, iar părinții întâmpină dificultăți în a accepta diagnosticul pus de medici.
Din fericire, autismul virtual este reversibil. Vindecarea necesită tratament specializat și terapie, proces care poate dura chiar și ani. Conform studiilor recente, copiii sub doi ani nu ar trebui să fie expuși deloc la ecrane, iar pentru cei cu vârste între 2 și 5 ani, este permisă o utilizare de maximum o oră pe zi. Totuși, din lipsă de timp sau din dorința de a avea liniște, părinții aleg să folosească tehnologia pentru a-și ocupa copiii, iar mai târziu aceștia se confruntă cu consecințele.
Un părinte a relatat: „Nu se juca, nu răspundea nici la întrebări și, pur și simplu, stătea pe tabletă câte 4-5 ore. În momentul în care doream să-i iau tableta sau telefonul, făcea crize, se dădea de pământ, nu voia să vorbească, devenea foarte violent.”
Dorina Oniță, medic psihiatru din Arad, a explicat că părinții se prezintă la specialiști acuzând întârzieri în dezvoltarea limbajului. După evaluări detaliate, se constată că acești copii au petrecut 4-5 ore în fața ecranelor de la vârste fragede. Impactul asupra dezvoltării cognitive este devastator, afectând regiunile din creier implicate în învățare, atenție, controlul impulsurilor și empatie. Astfel, acești copii ajung să nu știe să se joace, să nu aibă răbdare, să nu comunice și să nu negocieze.
Comportamentul copiilor afectați de expunerea prelungită la ecrane devine evident și în mediul școlar. Nicoleta Muntoiu, învățătoare la Liceul de Informatică din Arad, a observat că elevii își pierd foarte ușor atenția. „Sarcinile la școală trebuie duse la bun sfârșit, dar după câteva secunde nu mai au răbdare, pentru că pe telefon informațiile vin foarte repede, ceea ce la școală nu se întâmplă,” a spus aceasta.
Prin urmare, autismul virtual, spre deosebire de tulburările de spectru autist prezente încă de la naștere, poate fi tratat și recuperat, dar procesul necesită timp și efort considerabil.