Oficializarea acordului pentru canalul Siret – Bărăgan în termen de o săptămână
Contractul pentru canalul Siret – Bărăgan se va semna în maxim o săptămână, iar lucrările la această construcție vor începe în două luni, a declarat ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Florin-Ionuț Barbu. Această afirmație a fost făcută în cadrul celei de-a opta ediții a FoodIntelForum, un eveniment important dedicat agribusiness-ului, producției alimentare, producției de băuturi, retailului și HoReCa.
Ministrul Barbu a subliniat importanța acestui proiect, afirmând: „Probabil, în maximum o săptămână se semnează contractul și în două luni vor începe lucrările la canalul Siret – Bărăgan, minimum 35 km, unde aproape 400.000 de hectare le vom iriga gravitațional, pe treapta a patra și a cincea de pompare, apă pe care o aducem din Dunăre.”
La sfârșitul lunii februarie, ministrul a menționat că pentru infrastructura principală de irigații, inclusiv pentru canalul Siret – Bărăgan, sunt prevăzute credite de angajament de 2,8 miliarde de lei în acest an, iar pentru cele 41 de amenajări aflate în lucru există un miliard de euro. „Trebuie să facem investiții pe infrastructura principală de irigații, acolo unde fermierii au accesat fonduri europene,” a adăugat Barbu.
În prezent, s-au reabilitat 1,4 milioane de hectare, iar un sprijin de 1,5 milioane de euro fără cofinanțare, inclusiv TVA, este eligibil pentru infrastructura secundară de irigații, prin care se vor reabilita încă 680.000 de hectare. De asemenea, sunt prevăzute sume în buget pentru a oferi fermierilor apă gratuită pe infrastructura principală de irigații.
Ministrul a precizat că utilajele pentru canalul Siret – Bărăgan ar trebui să fie pe teren la sfârșitul lunii aprilie. O licitație a fost contestată la CNSC, dar a fost confirmat că a trecut, iar două consorții mari, formate din firme românești, au depus oferte.
Canalul Magistral Siret – Bărăgan, un proiect început în anul 1986 pe râul Siret, trebuia să aibă o lungime de 198 de kilometri. Acesta urma să aducă beneficii economice prin asigurarea apei pentru irigații în Bărăgan, reducerea riscurilor de inundații în lunca Siretului și utilizarea sa ca rută pentru transportul naval de mărfuri. În 2012, se estima că pentru realizarea acestui proiect ar fi nevoie de o investiție de 3,5 miliarde de euro, asigurând irigarea a 10% din terenul agricol al României. Proiectul a intrat însă într-un proces de degradare, fiind necesare lucrări de reabilitare, modernizare și punere în valoare.
Conform Agenției Naționale de Îmbunătățiri Funciare (ANIF), realizarea acestui obiectiv va permite irigarea cu cheltuieli minime a suprafețelor agricole, având în vedere că aducțiunea apei este gravitațională. Proiectul se află actualmente în etapa I pentru primii 23 km ai tronsonului I, cu o lungime totală de 50 km, situat pe raza județului Vrancea.