eMAG: Evoluția Remarcabilă în Decada Black Friday
Afacerile eMAG, cel mai puternic retailer online din România, controlat de grupul sud-african Naspers și omul de afaceri Iulian Stanciu, au avansat cu 353,8% în ultimii 10 ani, crescând de la 1,7 miliarde de lei în 2015 la 7,72 miliarde de lei în 2023. Profitul net a atins 119,06 milioane de lei în 2023, comparativ cu o pierdere de 119,3 milioane de lei în 2015. Numărul mediu de salariați a crescut cu 170,4%, ajungând la 3.231 persoane în 2023.
Datoriile companiei au avansat cu 386% în intervalul analizat, de la 549,28 milioane de lei la 2,66 miliarde de lei. Sumele de recuperat de la diverși terți au crescut cu 815,1%, atingând 819,59 milioane de lei.
Acționarii Dante International, administratorul eMAG, sunt grupul sud-african Naspers – 88,23% (prin societatea MIH B2C Holdings BV, Olanda) și Iulian Stanciu – 11,77%. În 2015, cota Naspers era de 74,21%, iar antreprenorul român de 25,79%. În intervalul analizat, capitalul social al Dante International a fost majorat de peste 30 de ori, infuziile totalizând peste 2,2 miliarde de lei, majoritatea banilor fiind aportați de Naspers.
În 2017, Dante International a fuzionat cu Fashion Days Shopping SRL, companie care a raportat afaceri de 228,205 milioane de lei în 2016. Pentru anul fiscal 2024, care se va încheia la 31 martie 2025, fashiondays.ro anticipează vânzări de un miliard de lei.
eMAG a introdus pe piața din România conceptul Black Friday acum 14 ani. La ultima ediție, în noiembrie 2024, peste 647.000 de clienți au comandat 3,2 milioane de produse în valoare totală de 896 milioane de lei, în creștere de 22% față de anul precedent, depășind estimările inițiale.