Nouă viziune artistică la Muzeul de Artă din Constanța
Miercuri, 2 aprilie, ora 16.00, la Muzeul de Artă Constanța, va avea loc vernisajul expoziției „Secvențial“, a artistului Ion Achițenie. Invitat în expoziție este sculptorul Bogdan Breza, ceea ce va aduce împreună un discurs de inspirație sacră și unul profan. La vernisaj va participa criticul de artă Ana Amelia Dincă.
Ion Achițenie explorează sugestia generală a chipului lui Iisus, diseminându-l asemeni unei energii, fiind interesat de evocarea luminii dumnezeiești și a spectrului energetic asociat acesteia. Exigențele sale în ceea ce privește imaginea sacră presupun esențializarea expresiei plastice prin ideea de rugăciune, lumină și transcendență. Artistul utilizează un spectru cromatic reevaluat, cu culori puține, dar cu o forță expresivă care depășește percepția obișnuită, apropiindu-se de o formă superioară de înțelegere a sufletului.
Opera sa este marcată vizual de simbolul ogivei, un element arhitectural specific arhitecturii gotice, folosit în sens metaforic pentru a denumi lucrări de inspirație religioasă. Achițenie percepe Mântuitorul ca un motiv al redefinirii sale spirituale, raportându-se la un timp viitor sub protecția divină redată prin perfecțiunea geometrică. Viziunea sa unitară se îmbină cu simboluri teologice și cu pictura murală bizantină, conceptualizând arhetipul și gestul pictural, lăsând iconografia să se redefinească în proiectul său contemporan.
Expoziția include lucrări precum „Fereastră la Tomis“, care reflectă evoluția civilizației tomitane, păstrând caracterul istoric prin conformația ogivală și abordând trecerea dintre spațiile ancestrale și vremurile actuale, între cele lumești și tendința de transcendență. Această viziune devine accesibilă prin tangența cu credința creștină și prin raportarea la o anumită entitate culturală.
Sculptura lui Bogdan Breza își are sursele în realismul magic, dar artistul îmbină elemente și din dadaism. El creează un corpus vizual unde realitatea și imaginația se intersectează, generând sugestii fantastice ce perturbă percepția noastră. Alăturând structuri vizuale aparent disparate, Breza stabilește dialoguri neașteptate între realitate și supranatural, argumentându-și demersul prin conflicte simbolice și asocieri morfologice.
Problematica clasică este reconfigurată într-una contemporană, soliditatea bronzului fiind înlocuită de articulări grafice ce elansează lucrarea în spațiu. Aceasta creează o comunicare expresivă între diverse structuri. Intervenția fabulosului, prin simboluri, schimbă imediat contextul reprezentării și al conceptului. Atunci când expresiile plastice sunt bidimensionale, acestea dobândesc atribute tridimensionale prin stil și amplasarea mesajului în cadrul general al creației sculptorului. Dialogul între culturi capătă coerență prin contemporaneizarea și adaptarea însemnelor la discursul artistic, diversitatea reprezentărilor fiind o cercetare de la figurativ la abstract, de la sens la nonsens.