România își îndreaptă atenția către Portul Giurgiulești
Statul român, prin Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța (CN APM SA), a făcut un pas oficial pentru preluarea operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova, depunând o ofertă neangajantă pentru achiziția firmei ICS Danube Logistics, controlată integral de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). Această inițiativă a fost inițiată după aprobarea, în 2023, a demarării negocierilor cu BERD pentru preluarea pachetului integral de acțiuni deținut la acest port strategic, singurul cu ieșire la Dunăre și, implicit, la mare, al Republicii Moldova.
CN APM SA a fost primul ofertant în cadrul licitației internaționale lansate oficial de BERD pe 15 aprilie 2025, transmițând oferta sa pe 24 aprilie. Pentru a susține procesul de achiziție, compania românească a inițiat și o procedură pentru achiziția de servicii specializate de consultanță, cu o valoare estimată de 2 milioane de lei. Cinci firme și asocieri și-au exprimat interesul, urmând ca firma selectată să întocmească un raport de due diligence în termen de trei săptămâni.
Interesul pentru Portul Giurgiulești este ridicat, având în vedere și faptul că un alt potențial investitor este MBF Port Burgas din Bulgaria, parte din Navibulgar, care se află în portofoliul fraților Kiril și Georgi Domuschiev, figuri influente în mediul de afaceri bulgar. Alte state interesate, conform declarațiilor anterioare ale autorităților moldovene, includ Turcia, Olanda și Danemarca.
Portul Giurgiulești joacă un rol crucial în logistica și comerțul moldovenesc, oferind acces direct la transport maritim și fluvial, cu legături către porturi importante, precum Constanța. Dotat cu terminale pentru petrol, cereale, mărfuri generale și containere, PILG a înregistrat un volum record de 2,17 milioane de tone de marfă transbordată în 2023, o creștere semnificativă față de anii anteriori.
După ce în 2021 BERD a preluat în totalitate controlul Danube Logistics SRL, a susținut că obiectivul este asigurarea continuității activității portuare și atragerea de investitori strategici pentru dezvoltarea infrastructurii. Sprijinul BERD pentru acest proiect datează din 1995 și a inclus mai multe runde de finanțare și restructurare, menite să depășească provocările financiare și legale întâmpinate de port.
Prin implicarea CN APM SA, România își afirmă un interes strategic în regiune, dorind să consolideze cooperarea economică cu Republica Moldova și să valorifice potențialul logistic oferit de PILG – un veritabil punct nodal între Europa, Marea Neagră și piețele internaționale.