Incident aerian șocant: Un zbor Lufthansa a decolat fără conducere
Un avion al companiei germane Lufthansa, cu 205 persoane la bord, a zburat fără pilot timp de 10 minute anul trecut, după ce copilotul a leșinat în timpul unui zbor de la Frankfurt la Sevilla, Spania, pe 17 februarie 2024. Incidentul a fost detaliat într-un raport al autorității spaniole de investigare a accidentelor, CIAIAC.
Comandantul aeronavei părăsise temporar cabina de pilotaj pentru a merge la toaletă, iar în lipsa lui, copilotul a suferit o leșin. În acel moment, la bord se aflau 199 de pasageri și șase membri ai echipajului la bordul avionului Airbus A321. Aeronava a continuat să zboare în condiții stabile datorită pilotului automat, dar copilotul a acționat involuntar comenzile, conform raportului.
În timpul incidentului, înregistratorul de voce a înregistrat sunete care se potrivesc cu o „incapacitate bruscă și severă” a copilotului. Un controlor de trafic aerian a încercat de trei ori să ia legătura cu acesta, dar nu a primit niciun răspuns. Căpitanul, la întoarcerea sa, a încercat să deschidă ușa cabinei de pilotaj cu un cod obișnuit, dar a eșuat de cinci ori. În cele din urmă, un membru al echipajului de cabină a apelat interfonul către cockpit. Neprimind răspuns, căpitanul a folosit un cod de urgență pentru a intra și a prelua controlul aeronavei.
Copilotul a primit primul ajutor de la echipaj și de la un medic care călătorea ca pasager. Acesta și-a recăpătat cunoștința și a declarat ulterior că își amintește că a fost îngrijit de echipaj și de medic. Căpitanul a decis să devieze zborul către aeroportul Adolfo Suárez Madrid-Barajas din Madrid, unde a aterizat aproximativ 20 de minute mai târziu. După aterizare, copilotul a fost transferat la spital, unde a rămas câteva ore.
O anchetă ulterioară a stabilit că incapacitatea copilotului era simptomul unei afecțiuni neurologice preexistente, de care acesta nu știa că suferă și care nu fusese depistată în timpul examenului medical aeronautic. Certificatul medical al copilotului a fost suspendat. Autoritatea spaniolă a calificat incidentul drept „circumstanță extraordinară” și a subliniat că piloții sunt instruiți pentru situații în care un alt pilot nu mai poate controla avionul din motive de sănătate.
Deși cazurile de incapacitate în timpul zborului sunt rare, autoritatea a identificat 287 de astfel de cazuri în perioada 2019-2024, conform unei baze de date cu rapoarte privind incidentele din transporturi gestionate de Comisia Europeană. Un raport din 2004 al Administrației Federale a Aviației din SUA a identificat 39 de cazuri de incapacitate în rândul piloților companiilor aeriene americane pe o perioadă de șase ani, între 1993 și 1998.