Trenul polonez, prima realizare pentru România, a pătruns pe teritoriul nostru!
Pentru prima dată, o ramă electrică regională (RE-R) produsă de compania poloneză PESA Bydgoszcz a intrat pe teritoriul României. Trenul urmează să fie certificată, omologată, autorizată și pusă în circulație de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF).
Acest tren electric este parte dintr-o comandă de 62 de rame electrice efectuată de ARF. Prima ramă va fi prezentată oficial în România pe 22 mai de către președintele companiei PESA, Krzysztof Zdziarski, și se află în fază avansată de construcție la fabrica din Polonia.
ARF a menționat anterior că, între 23 și 25 aprilie 2025, o delegație a reprezentanților autorității a vizitat unitatea de producție Pesa din Bydgoszcz pentru a efectua recepția preliminară a contractului. În cadrul acestei vizite, delegații ARF au realizat o inspecție vizuală a etapelor de producție, inclusiv recepția ramelor boghiurilor, montarea ușilor exterioare, a scaunelor pentru pasageri și a echipamentelor pe șasiu ale primei rame electrice RE-R1, care urmează să fie expediată în România.
Data estimativă pentru livrarea primei rame electrice regionale în România este 31 mai 2025, pentru a permite certificarea, omologarea și autorizarea acesteia de către ARF.
Valoarea totală a proiectului depășește 2,777 miliarde lei (echivalentul a 561,278 milioane de euro), finanțarea fiind asigurată prin Fondul pentru Modernizare (fonduri europene nerambursabile), iar cofinanțarea de la bugetul de stat este următoarea: valoarea din Fondul pentru Modernizare – 2,327 miliarde lei (470,247 milioane de euro) și valoarea asigurată de beneficiar – 450,448 milioane de lei (91,031 milioane de euro), din care 438,189 milioane de lei reprezintă TVA.