Învățământul acasă: Ghid esențial pentru părinții care aleg educația la domiciliu pentru copii
Ministrul Educaţiei, Daniel David, a declarat că, „în situaţii de excepţie”, unii elevi ar putea beneficia de educaţie acasă, în familie. În acest context, el a propus principii pentru home schooling, care includ urmărirea permanentă a progresului elevului, inclusiv în ceea ce priveşte dezvoltarea emoţională şi integrarea în colectivitate. David a subliniat că este corect să se deschidă posibilitatea home schooling-ului, reglementând astfel o practică existentă în diverse ţări, nu ca o practică obişnuită, ci pentru situaţii de excepţie.
„Nu trebuie să ne ascundem că este o practică care există în diverse ţări. Hai să reglementăm!”, a afirmat Daniel David într-o conferinţă de presă.
Conform raportului propus de ministru, pentru ca un elev să fie inclus în programul de home schooling, părinţii trebuie să depună o solicitare scrisă către autorităţile locale, respectiv inspectoratele şcolare. În această solicitare, părinţii trebuie să argumenteze nevoia educaţiei la domiciliu, să demonstreze nivelul de educaţie al persoanelor care se vor ocupa de şcolarizare, să prezinte un plan de lucru detaliat cu orele şi zilele de predare-învăţare-evaluare, să dovedească că pot oferi condiţii satisfăcătoare pentru atingerea obiectivelor conform programei şcolare, precum şi materialele didactice utilizate.
De asemenea, în solicitare trebuie identificată o „şcoală-umbrelă” care să faciliteze monitorizarea progresului elevului. După depunerea solicitării, va urma o testare iniţială. Dacă motivele invocate sunt evaluate ca fiind justificate, copiii vor fi evaluaţi independent din punct de vedere cognitiv, precum şi al performanţelor şcolare şi al dezvoltării socio-emoţionale. „Testarea este necesară pentru a determina dacă dezvoltarea viitorului elev şcolarizat la domiciliu este similară cu a altor copii de aceeaşi vârstă”, se menţionează în raport.
Anual, părinţii vor trebui să facă o raportare care va include activităţile desfăşurate conform programei şcolare, precum şi măsurile luate pentru prevenirea izolării sociale a copiilor, cum ar fi implicarea lor în activităţi extracurriculare. Tot anual, se va face o monitorizare a competenţelor elevilor. „Pentru a preveni carenţe în dezvoltarea şcolară şi socio-emoţională a elevilor şcolarizaţi la domiciliu, aceştia trebuie să participe la evaluări anuale”, se arată în document. Evaluările vor putea fi realizate de profesori sau consilieri şcolari din şcoala la care este arondat elevul sau de o comisie stabilită la nivelul inspectoratului şcolar.
Standardele minime de performanţă vor fi stabilite conform programei şcolare la nivelul inspectoratului şcolar. Evaluările anuale vor cuprinde atât competenţele şcolare, cât şi cele socio-emoţionale. Propunerile privind şcolarizarea la domiciliu prevăd, de asemenea, reînnoirea periodică a solicitării, având în vedere că situaţia familială se poate schimba, influenţând astfel condiţiile de şcolarizare. Solicitarea va trebui reînnoită la fiecare 3 ani.