Alegerile prezidențiale din 2025: Îndrumător pentru conținutul materialelor de promovare politică
Biroul Electoral Central (BEC) a emis precizări referitoare la materialele publicitare politice și informațiile esențiale pe care acestea trebuie să le conțină în contextul campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale din 4 mai 2025. Campania electorală va începe pe 4 aprilie 2025.
„Procesele electorale constituie un pilon fundamental al unei societăţi democratice, iar desfăşurarea corectă a acestora garantează legitimitatea lor. Un proces electoral corect trebuie să implice, printre altele, un echilibru just între libertatea de exprimare, inclusiv dreptul unei persoane de a avea opinii politice, și garantarea că informaţiile și mesajele promovate de actorii politici sunt corecte, protejând astfel opinia publică împotriva dezinformării și manipulării opţiunilor alegătorilor”, a precizat BEC.
Conform BEC, material publicitar politic este considerat orice material scris, online, audio sau video, utilizat în campania electorală, care îndeamnă alegătorii să voteze sau să nu voteze pentru un candidat. De asemenea, art. 1 alin. (1) din Hotărârea AEP 9/2025 prevede că pentru ca un material să fie considerat material publicitar politic, acesta trebuie să îndeplinească, în mod cumulativ, următoarele condiții:
- să fie pregătit, editat, prelucrat, plasat, promovat, publicat, distribuit și/sau difuzat de un actor politic;
- să fie un material scris, tipărit, audio, video sau o imagine, indiferent de mediul de diseminare;
- să îndemne alegătorii să aleagă sau să nu aleagă un candidat clar identificat.
De asemenea, art. 2 alin. (1) din Hotărârea Autorităţii Electorale Permanente nr. 9/2025 stabilește informațiile pe care trebuie să le conțină materialele publicitare politice distribuite de actorii politici. Aceste informații includ:
- o indicație că reprezintă un material publicitar politic;
- candidatul sau formațiunea politică la cererea căreia este pregătit materialul, inclusiv numele și adresa de e-mail, precum și adresa poștală a candidatului;
- mențiunea că materialul a făcut obiectul unor tehnici de vizare a unui public-țintă;
- mențiunea că sumele cheltuite pentru material provin din surse permise de Legea nr. 334/2006;
- codul unic de identificare al mandatarului financiar înregistrat la Autoritatea Electorală Permanentă.
Prevederile legale utile pentru aplicarea normelor referitoare la materialele publicitare politice se regăsesc în Legea nr. 334/2006. Acestea stabilesc cine poate suporta cheltuielile pentru realizarea materialelor de propagandă electorală și interdicțiile aplicabile partidelor politice și candidaților independenți.
BEC subliniază că toate aceste reguli vizează responsabilizarea actorilor politici și asigurarea unei informări corecte a publicului, având ca scop garantarea exprimării libere și informate a dreptului fundamental de vot și prevenirea dezinformării. Este important de reținut că comunicările care se încadrează în activitatea jurnalistică de informare nu constituie materiale publicitare politice, conform art. 1 alin. (2) din Hotărârea AEP 9/2025.