Deschiderea expoziției „Secvențial“ semnată de Ion Achițenie, la Muzeul de Artă Constanța
La Muzeul de Artă Constanța, pe 2 aprilie a.c., a avut loc vernisajul expoziției „Secvențial“ a artistului Ion Achițenie. Expoziția a inclus și participarea sculptorului Bogdan Breza, aducând împreună un discurs de inspirație sacră și unul profan. De asemenea, la eveniment a fost prezent și criticul de artă Ana Amelia Dincă.
Ana Amelia Dincă a subliniat că „sugestia generală a chipului lui Iisus este diseminată asemeni unei energii“, subliniind că Ion Achițenie explorează lumina dumnezeirii și spectrul energetic asociat acesteia. Artistul transcende simpla reprezentare, concentrându-se pe esențializarea expresiei plastice, rugăciunea și transcendența. Folosind un spectru cromatic reevaluat, cu culori puține dar cu o forță expresivă, Achițenie caută să apropie spectatorul de o formă superioară de înțelegere a sufletului.
Simbolul ogivei, specific arhitecturii gotice, este un element recurent în opera sa, având un rol metaforic în lucrările de inspirație religioasă, acționând ca un intercesor între artist și Cristos. Achițenie percepe Mântuitorul ca un motiv al redefinirii spirituale, plasându-se sub protecția divină și redând perfecțiunea geometrică prin artă.
În viziunea sa unitară, artistul aduce contemporaneitate simbolurilor teologice și ale picturii murale bizantine, conceptualizându-le prin alăturarea arhetipului și a gestului pictural. Un exemplu este lucrarea „Fereastră la Tomis“, care reflectă evoluția civilizației tomitane, menținându-și caracterul istoric prin conformația ogivală, simbolizând trecerea dintre spațiile ancestrale și vremurile contemporane.
Sculptura lui Bogdan Breza, inspirată de realismul magic, îmbină realitatea cu imaginația într-un corpus de sugestii fantastice. Breza creează dialoguri neașteptate între realitate și supranatural, îmbogățind discursul său artistic cu conflicte simbolice și asocieri morfologice. Această abordare reconfigurează o problematică clasică într-una actuală, unde soliditatea bronzului este înlocuită cu forme grafice, susținând o comunicare expresivă între diverse structuri.
În viziunea sa, expresiile plastice bidimensionale capătă atribute tridimensionale prin stilul și amplasarea mesajului. Improvizația și diversitatea reprezentărilor reflectă o cercetare constantă, de la figurativ la abstract, și de la sens la nonsens, toate acestea contribuind la complexitatea discursului artistic al lui Bogdan Breza.