România pe Harta Autostrăzilor: 700 de kilometri construiți în ultimul deceniu. 2024, un an de referință. Care este poziția noastră în Europa?
În ultimii 10 ani, România a înregistrat progrese semnificative în dezvoltarea infrastructurii rutiere, extinzând rețeaua de autostrăzi și drumuri expres. Între 2015 și 2024, au fost construiți și dați în folosință peste 690 km de autostradă, conform datelor recente. Această evoluție a dus la o creștere cumulativă a rețelei de autostrăzi din România, de la aproximativ 696 km în 2014 la peste 1.275 km în 2024.
În 2024, cei 210,96 km dați în folosință au reprezentat cea mai mare creștere anuală din ultimul deceniu. Printre segmentele de autostradă inaugurate în această perioadă, se numără:
- A1: Lugoj – Deva (loturi inaugurate între 2015-2019), Sibiu – Pitești (Secțiunea 1 în 2022)
- A3: Gilău – Nădășelu (2017), Chețani – Câmpia Turzii (2020) și Nușfalău – Suplacu de Barcău (2020)
- A10: Sebeș – Turda, complet finalizată între 2018 și 2021
- A7: Varianta de Ocolire Bacău (2022) și alte tronsoane în construcție
- A0: București – Centură Nord și Sud, cu mai multe loturi inaugurate în 2023-2024
- DEx12: Craiova – Pitești, cu segmente finalizate între 2022 și 2024
Cum stăm în Europa
Evoluția rapidă a numărului de kilometri nu a scos România din coada Europei în ceea ce privește autostrăzile. Cu aproape 1.300 de kilometri construiți, România este comparabilă cu Danemarca (peste 1.000 de kilometri) și Cehia (1.500 de kilometri), țări cu suprafețe mici. În comparație, Polonia are aproape 5.000 de kilometri de autostradă sau drum expres cu două benzi pe sens, iar Italia dispune de 7.000 de kilometri. Marea Britanie are în jur de 4.000 de kilometri.
Planurile României
Directorul CNAIR, Cristian Pistol, a detaliat planurile României pentru autostrăzi până în 2030. Până în acest an, este prevăzută deschiderea circulației pe 1.509,47 km de autostrăzi, incluzând:
- Autostrada Transilvania (138,5 km)
- A0 (58,46 km)
- A7 Ploiești – Pașcani (319 km)
- A7 Pașcani – Siret (118,03 km)
- A1 Sibiu – Pitești (112 km)
- A1 Margina – Holdea (9,13 km)
- Craiova – Filiași (47,4 km)
- A8 (304,1 km)
- Sibiu – Făgăraș (68 km)
- Autostrada Nordului, Oar – Suceava (335 km)
De asemenea, se preconizează finalizarea a 243,35 km de drumuri expres. În total, se estimează că rețeaua națională va ajunge la peste 2.824,27 km de drumuri de mare viteză până la finalul acestui deceniu.
Până în 2030, vor fi lansate licitații pentru etapele de proiectare și execuție a încă aproximativ 2.100 km de drum de mare viteză. Printre cele mai mari proiecte aflate în pregătire se numără continuarea Autostrăzii Moldovei A7, secțiunea Pașcani – Suceava – Siret, Autostrada Timișoara – Moravița, precum și diverse drumuri expres.