Constructorii auto europeni respiră ușurați: amenzi pentru emisiile excesive de CO2 sunt suspendate!
Statele membre UE au aprobat relaxarea noilor limite privind emisiile de CO2 pentru autoturisme, oferind producătorilor auto mai mult timp pentru a îndeplini obiectivele climatice ale blocului comunitar. Această măsură vine ca o soluție pentru a preveni amenzile care ar fi fost impuse pentru emisiile excesive de CO2.
Conform reglementărilor anterioare ale Comisiei Europene, nivelul mediu al emisiilor pentru vehiculele înmatriculate în UE de un producător auto nu trebuia să depășească o anumită limită, iar nerespectarea acesteia atrăgea amenzi. Cu toate acestea, în contextul vânzărilor de vehicule electrice (EV) care rămân sub așteptări, mulți producători auto, inclusiv Volkswagen, Mercedes și BMW, riscă să nu îndeplinească aceste ținte.
Noua reglementare le oferă producătorilor auto un termen de trei ani pentru a se conforma limitelor de emisii, astfel că, dacă depășesc aceste ținte în acest an, nu vor fi penalizați imediat. Aceștia pot evita amenzile dacă se mențin sub limita UE în următorii doi ani.
În aprilie, Comisia Europeană a propus o modificare a Regulamentului de stabilire a standardelor de performanță pentru emisiile de CO2, introducând o măsură de flexibilitate pentru perioada 2025-2027. Aceasta permite evaluarea respectării obiectivelor de emisii pe parcursul întregii perioade de trei ani, stabilind o medie a performanței, mai degrabă decât o evaluare anuală. Producătorii pot compensa emisiile anuale excesive prin depășirea obiectivului în anii următori.
Măsura are scopul de a proteja industria auto, permițându-le să investească în tranziția curată, menținând în același timp obiectivele pentru 2025. Comisia Europeană subliniază că aceste obiective urmăresc să facă sistemul de transport al UE mai durabil, vizând o mobilitate cu emisii zero până în 2050.
Constructorii auto din Europa vor evita plata unor amenzi considerabile pentru depășirea țintelor de emisii de CO2 pentru 2025, după ce instituțiile UE au convenit să le acorde doi ani suplimentari. Parlamentul European a susținut amendamentul care permite producătorilor care nu își ating obligațiile în acest an să compenseze printr-o reducere mai rapidă a emisiilor în următorii doi ani.
Relaxarea acestor obiective pe termen scurt a fost rezultatul unui lobby intens din partea industriei auto, în contextul scăderii vânzărilor de vehicule electrice. Totuși, acest lucru ridică semne de întrebare cu privire la fezabilitatea țintelor viitoare ale UE, în special în ceea ce privește obligația ca, până în 2035, toate mașinile noi vândute să fie complet electrice.
O analiză privind modalitățile de atingere a acestui obiectiv este așteptată în a doua jumătate a anului. Măsura, care a fost adoptată cu 458 de voturi pentru, 101 împotrivă și 14 abțineri, vizează atât autoturismele, cât și vehiculele utilitare ușoare. Grupurile Volkswagen, Stellantis și Renault sunt principalii beneficiari ai acestei relaxări, care a fost criticată de ecologiști, care susțin că va întârzia lansarea vehiculelor electrice accesibile pentru consumatorii europeni.