UMB, constructorul autohton, solicită încetarea amiabilă a contractelor pentru două segmente ale Autostrăzii A8
Asociația Pro Infrastructură a anunțat că UMB a cerut rezilierea și încetarea amiabilă a contractelor pentru două loturi ale Autostrăzii A8. Motivul principal al acestei solicitări este suma inițială pe care UMB trebuie să o plătească Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR) în legătură cu garanția de bună execuție, care reprezintă 1,5% din prețul contractului. Această sumă este stabilită în toate contractele recente încheiate de CNAIR și CNIR, iar o reducere a sa ar contraveni legislației, conform surselor citate.
Asociația Pro Infrastructură a subliniat importanța construcției Autostrăzii A8, menționând că românii, în special cei din Moldova, așteaptă de mai bine de 30 de ani o conexiune rutieră modernă. UMB, considerat cel mai puternic constructor din piață, a câștigat contractele pentru secțiunile dificile ale autostrăzii, generând speranțe în rândul populației. Totuși, UMB a solicitat acum să renunțe la contractul pentru Ditrău-Grințieș (în valoare de 7,3 miliarde lei cu TVA) și la cel pentru Sărățeni-Joseni (5,9 miliarde lei cu TVA), pe care urma să-l semneze în curând.
„Mărul discordiei” este suma de aproximativ 90 milioane lei, reprezentând 1,5% din prețul contractului, pe care UMB a acceptat-o inițial prin depunerea ofertei și prin semnarea contractului. UMB cere acum reducerea acestei sume de la 1,5% la 0,5%. CNIR a răspuns printr-un document nesemnat, care nu are valoare juridică, indicând că este de acord cu modificarea. Totuși, ulterior, CNIR a realizat că această modificare ar fi ilegală și a solicitat puncte de vedere de la ANAP (Agenția Națională de Achiziții Publice) și DGOIT (Direcția Generală Programe Europene Transport din MT). Aceste instituții au confirmat că o astfel de modificare este substanțială și nu poate fi efectuată fără a încălca legea achizițiilor publice, iar pierderea fondurilor europene ar fi o certitudine.
Reprezentanții Asociației Pro Infrastructură afirmă că UMB dorește să renunțe la contracte și a solicitat restituirea imediată a scrisorii de garanție de participare la licitație. Această garanție este esențială pentru a preveni situațiile în care antreprenorii renunță fără motiv, după ce au fost declarați câștigători. Clauza referitoare la garanția de bună execuție este aplicabilă nu doar pe aceste contracte, ci pe toate cele licitate de CNAIR și CNIR în ultima perioadă.
Asociația Pro Infrastructură își exprimă speranța că UMB își va reconsidera poziția și va respecta clauzele contractuale asumate, continuând astfel construcția sectoarelor din Autostrada A8.