Generația Z îmbrățișează lectura prin romanele lui Jane Austen
Generația Z și milenialii se îndrăgostesc nebunește de Jane Austen, în contextul apropierii celei de-a 250-a aniversări a nașterii autoarei. De când Netflix a anunțat o nouă adaptare a romanului Mândrie și Prejudecată, scrisă de Dolly Alderton și cu Emma Corrin, Olivia Colman și Jack Lowden în rolurile principale, Spotify a raportat o creștere de 75% a ascultărilor cărții audio într-o săptămână. Difuzările coloanei sonore a adaptării BBC din 1995 au crescut cu 120%, iar versiunea cinematografică din 2005, regizată de Joe Wright, cu Keira Knightley și Matthew Macfadyen, a fost relansată în cinematografe pentru a 20-a aniversare.
Compania Strictly Jane Austen Tours, cu sediul în Bath, a înregistrat o creștere de 50% a rezervărilor în ultimele șase luni, datorită cererii tot mai mari din partea Generației Z și a milenialilor. Abi Woodward, o elevă de 16 ani, a afirmat: „Cred că există un anumit nivel de evadare în ceea ce privește această carte. Balurile, petrecerile cu ceai și rochiile îi captivează. Dar firul narativ are sens și pentru un cititor modern. Personajele nu sunt banale. Austen este o scriitoare foarte spirituală și cred că reflectă asta în personajele ei.”
Woodward a adăugat că majoritatea colegilor săi au citit sau au studiat Mândrie și Prejudecată, motiv pentru care a vrut să încurajeze oamenii să citească mai multe dintre cărțile lui Austen. Ea a subliniat că lumea lui Austen reflectă frustrările întâlnirilor romantice din 2025: „Trăim în era Snapchat-ului și a nonșalanței, asigurându-ne că nu suntem prea mult sau prea evidenti. Așadar, citirea confesiunilor dramatice de dragoste și a discursurilor lungi este un nivel de evadare în comparație cu întâlnirile moderne.”
Ellie Smith, în vârstă de 26 de ani, care organizează vacanțe în apropierea orașului Bath, a observat o creștere a rezervărilor din partea fanilor lui Austen cu vârste între 18 și 30 de ani, atrași de farmecul dramelor de epocă. „Succesul filmului Bridgerton a readus cu siguranță poveștile de epocă în cultura populară”, a adăugat ea. Smith a menționat că oaspeții întreabă adesea despre locuri de vizitat care au farmec de epocă, dorind să experimenteze același fundal vizual în viața reală sau pentru conținutul lor de pe rețelele sociale.
Roshni Radia, editor de cărți audio la Spotify, a declarat că ascultătorii mai tineri apreciază lucrările lui Austen. „Am observat o creștere reală a numărului de ascultători mai tineri, în special din Generația Z, care descoperă Mândrie și Prejudecată și alte opere clasice prin intermediul cărților audio. Ceea ce este cu adevărat interesant este că ascultătorii care se conectează la Mândrie și Prejudecată pe Spotify sunt de fapt puțin mai tineri decât publicul nostru general de cărți audio.”
Kelsey Weber-Lawson, o cercetătoare de 35 de ani din Sheffield, recitește în fiecare an Mândrie și Prejudecată și are un tatuaj cu Jane Austen. „Îmi amintesc că atunci când am luat în mână romanul m-am gândit că va fi o carte dificilă. Dar am fost plăcut surprinsă că pare într-adevăr actuală. E amuzantă, captivantă. Nu e chiar ceea ce mă așteptam de la ceva atât de îndepărtat.”