Coreea de Nord a trimis în eter sfere enigmatice, în apropierea vasului de război deteriorat pe 21 mai
Noi imagini din satelit arată că Coreea de Nord a amplasat baloane lângă nava de război de 5.000 de tone avariată, care se află într-o poziție precară, parțial scufundată de la lansarea eșuată din 21 mai, informează CNN. Scopul obiectelor nu este clar, însă experții consideră că acestea ar putea fi folosite pentru a ajuta la redresarea navei sau pentru a o proteja de privirile dronelor.
Distrugătorul avariat era cea mai nouă navă de război a țării și trebuia să reprezinte un triumf al efortului de modernizare a marinei nord-coreene. Incidentul a fost cauzat de o defecțiune a mecanismului de lansare, care a provocat alunecarea prematură a pupei, zdrobind părți ale corpului navei și blocând prova pe calea de lansare. Liderul nord-coreean Kim Jong Un, care a asistat la lansarea eșuată în orașul Chongjin, a calificat incidentul drept „act criminal” și a ordonat reparația rapidă a navei, considerând că este o chestiune de onoare națională. Oficialii s-au grăbit să repare pagubele și să pedepsească persoanele responsabile, arestând recent patru persoane, inclusiv inginerul șef al șantierului naval.
Analiștii sugerează că baloanele ar putea fi parte din eforturile Coreei de Nord de a repara rapid distrugătorul. Yu Yong-weon, deputat în Adunarea Națională a Coreei de Sud, a afirmat că baloanele au fost instalate nu pentru a repune nava pe linia de plutire, ci pentru a împiedica inundarea suplimentară a acesteia. Căpitanul în rezervă al Marinei SUA, Carl Schuster, a explicat că dacă obiectele sunt baloane, acestea ar putea avea rolul de a împiedica recunoașterea cu drone sau de a reduce presiunea asupra părții avariate a navei.
Nick Childs, cercetător principal la Institutul Internațional pentru Studii Strategice, a avertizat că folosirea baloanelor ar putea deteriora și mai mult nava, având în vedere stresul considerabil la care este supusă. Procedura normală ar fi să se crească flotabilitatea navei, iar apoi să fie ridicată. Conform imaginilor din satelit de la Maxar Technologies, mai mult de o duzină de obiecte albe, asemănătoare baloanelor, au fost amplasate în jurul distrugătorului începând cu 23 mai. Specialiștii în apărare sugerează că aceste obiecte ar putea fi versiuni mai mici ale aeronavelor aerostatice, care obțin flotabilitatea dintr-un gaz de ridicare.
Imaginile nu arată rezervoare de flotabilitate care să susțină coca navei, iar Schuster a menționat că tehnologia industriei maritime nord-coreene ar putea fi insuficient dezvoltată pentru a implementa astfel de soluții. Mass-media de stat nord-coreeană a raportat anterior că pagubele erau mai puțin grave decât se temeau inițial, evaluând reparațiile la aproximativ 10 zile, deși analiștii rămân sceptici. Schuster a estimat că lucrările de reparații ar putea dura până la șase luni, în funcție de gravitatea avariilor.
Poziția precarious a navei complică operațiunea de salvare. Decker Eveleth, analist asociat la CNA, a declarat că situația este extrem de problematică, deoarece jumătate din navă este în apă și jumătate pe uscat. El a adăugat că, în cazul în care se încearcă scoaterea jumătății scufundate, există riscul de a răsuci și rupe chila navei, ceea ce ar putea duce la distrugerea completă a acesteia. Childs a sugerat că Coreea de Nord ar putea fi nevoită să taie nava în bucăți pentru a facilita operațiunea de salvare.