Suedia deschide porțile: după un secol, vânzarea de alcool devine mai accesibilă!
Dacă Anna Anerfalt va obţine autorizaţia de a vinde gin, whiskey şi şnaps celor care vizitează distileria sa de familie din apropiere de Norrtalje, primul lucru pe care va trebui să-l facă este să îi avertizeze pe vizitatori despre pericolul alcoolului. Începând de la 1 iunie, microberăriile, cramele şi distileriile vor putea să vândă în mod direct clienţilor, marcând prima relaxare a monopolului referitor la vânzarea de alcool, în vigoare în Suedia de peste o sută de ani.
Obiectivul acestei relaxări legislative este de a stimula turismul şi de a ajuta micii producători să crească, menţinând în acelaşi timp rolul jucat de Systembolaget, magazinele de stat care vând alcool, în limitarea accesului la alcool şi a pagubelor provocate sănătăţii publice. Anna Anerfalt, directorul general al Norrtalje Branneri, subliniază importanţa avertismentelor cu privire la riscurile consumului de alcool, menţionând că aceasta este una dintre condiţiile necesare pentru obţinerea autorizaţiei de vânzare.
Anerfalt susţine controalele stricte în privinţa vânzării de alcool, având o opinie pozitivă cu privire la modificarea legii, dar nu este sigură că aceasta va influenţa semnificativ vânzările produselor sale, deoarece fiecare vizitator va avea voie să cumpere doar o singură sticlă.
Conform noilor reguli, distileriile de familie vor putea să vândă câte o sticlă de 0,7 litri direct către vizitatori, după ce aceştia au efectuat un tur plătit al distileriei, între orele 10:00 a.m. şi 8:00 p.m. În cazul cramelor şi microberăriilor, vânzările vor fi limitate la trei litri.
Un raport din 2021 al unei comisii guvernamentale prognozează o creştere a vânzărilor de alcool cu aproximativ 200.000 de litri pe an în Suedia, ceea ce reprezintă mai puţin de 1% din vânzările realizate de Systembolaget. Totuşi, chiar şi o mică schimbare a legilor referitoare la vânzarea de alcool este considerată controversată. Alexander Ojanne, responsabil pentru afaceri sociale şi siguranţă publică în cadrul consiliului municipal din Stockholm, afirmă că „creşterea consumului de alcool duce la mai multe probleme sociale” și că este esenţial să se reducă acestea cât mai mult posibil.
Microberăriile din Stockholm vor putea să vândă produsele doar când magazinele Systembolaget sunt deschise, ceea ce înseamnă că nu vor avea vânzări noaptea, sâmbăta după-amiaza sau duminica. Unii se tem că schimbările ar putea aduce probleme mai mari, având în vedere că Suedia a obţinut o excepţie de la regulile pieţei libere pentru Systembolaget în 1995, când a aderat la Uniunea Europeană. Lucas Nilsson, preşedintele IOGT-NTO, cea mai mare organizaţie dedicată sobrietăţii din Suedia, susţine că „problema nu este că au loc vânzări directe la producător, ci mai degrabă că ameninţă monopolul Systembolaget”, avertizând că aceasta ar putea duce la dezintegrarea acestuia.
Guvernul de la Stockholm va revizui legislaţia după şase ani.