Noutăți importante în educație: Diplomele vor include nivelul de calificare
Începând cu noul an școlar, toate diplomele și certificările obținute în urma unui proces educațional, formal sau informal, vor include nivelul de calificare din Cadrul Național al Calificărilor (CNC). Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a afirmat că această măsură va simplifica procesul de echivalare a calificărilor în alte state europene, eliminând necesitatea de a demonstra aceste competențe prin alte documente.
“Toate diplomele și certificările obținute în urma unui proces educațional, formal sau informal, vor avea trecute pe ele nivelul de calificare, din cel 8 din CNC. În Uniunea Europeană, inclusiv accesul la piața muncii va fi mai ușor, nu va mai fi nevoie de demonstrarea calificărilor prin alte documente”, a declarat ministrul David.
Implementarea Cadrului Național al Calificărilor
Executivul a aprobat formatul și conținutul CNC, care va contribui la promovarea mobilității educaționale și profesionale la nivel național și european, precum și la recunoașterea și portabilitatea rezultatelor învățării obținute în contexte formale, nonformale sau informale.
CNC este structurat pe opt niveluri de calificare, fiecare descriind rezultate ale învățării exprimate sub formă de cunoștințe (teoretice și/sau faptice), abilități (cognitive, practice, intuitive sau creative) și gradul de responsabilitate și autonomie aferent.
Definiția nivelurilor de calificare
Nivelul 1 reflectă cunoștințe generale de bază și abilități pentru îndeplinirea unor sarcini simple, desfășurate sub supraveghere directă. Nivelul 4 presupune cunoștințe faptice și teoretice într-un context mai larg, cu o gamă variată de abilități necesare pentru identificarea și aplicarea de soluții la probleme specifice, precum și capacitatea de autogestionare și supraveghere a altor persoane. Nivelul 8 reprezintă cel mai avansat grad de calificare, corespunzător unor cunoștințe de vârf într-un domeniu sau la intersecția mai multor domenii, abilități avansate de sinteză și evaluare, inovare, precum și un înalt grad de autonomie, autoritate și integritate profesională și științifică, implicând angajamentul continuu pentru dezvoltarea de idei noi.