CFR Călători lansează trenuri inovatoare pe traseul Brașov-Constanța
CFR Călători a anunțat că, începând cu 3 și 4 iunie 2025, patru trenuri noi vor circula zilnic pe ruta Brașov–București Nord–Constanța și retur. Aceste trenuri vor fi operate permanent și vor fi compuse exclusiv din material rulant modernizat prin fonduri europene, alocate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Primele două trenuri au intrat în circulație pe 3 iunie. Este vorba despre IR 1883, care pleacă din București Nord la ora 12:30 și ajunge la Constanța la 15:03, și IC 536, care pleacă din Constanța la 17:30, ajunge în București la 19:37, iar după o scurtă oprire pornește mai departe spre Brașov, unde ajunge la 22:10. Pe 4 iunie, au fost introduse alte două garnituri: IC 538, cu plecare din Brașov la ora 06:58, care ajunge în București Nord la 09:14, de unde își continuă traseul până la Constanța, cu sosire la ora 11:36, și IR 1682, care pleacă din Constanța la 16:30 și ajunge în capitală la ora 19:00.
Aceste garnituri vor circula cu regularitate, materialul rulant modernizat fiind utilizat în principal pentru trenurile Intercity. În funcție de disponibilitate, locomotivele și vagoanele pot fi folosite și pe alte tipuri de trenuri, inclusiv InterRegio, pe rute precum Arad, Cluj, Iași, Craiova, Galați, Suceava sau Timișoara, conform Contractului de Servicii Publice încheiat cu Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF).
Incidentul care a afectat debutul trenurilor
Debutul trenurilor PNRR a fost umbrit de un incident care a avut loc pe 4 mai, când primele șapte vagoane modernizate, aflate în circulație pe ruta București–Constanța, au fost avariate într-un accident feroviar în gara Constanța. Garniturile erau tractate de o locomotivă modernizată la Softronic Craiova și au fost grav afectate în zona lonjeroanelor.
Reparațiile vagoanelor avariate vor dura cel puțin șase luni, conform surselor din cadrul CFR Călători și declarațiilor directorului general al companiei, Traian Preoteasa, la un miting organizat de Federația Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România.
Proiectul de modernizare
Modernizarea acestor garnituri face parte dintr-un proiect mai amplu, finanțat prin PNRR – Pilonul I, dedicat tranziției către o economie verde. Contractul de finanțare, semnat de SNTFC CFR Călători pe 13 decembrie 2023, prevede reabilitarea a 55 de locomotive electrice, conversia a 20 de locomotive diesel de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 de vagoane de călători. Proiectul are o valoare totală de 401.000 lei.